Dá sa za tri minúty stihnúť dva zoskoky bez padáku zo štvortisícovej výšky, a pritom vôbec nenastúpiť do lietadla? Áno, a veľmi jednoducho. V simulátore voľného pádu. Takto dávkujú ľuďom adrenalín veterné tunely v Prahe a Liptovskom Mikuláši patriace spoločnosti Hurricane Factory finančníka Igora Rattaja.
Lietanie v sklenenej trubici nad obrími ventilátormi so silou hurikánu láka čoraz viac ľudí. Medzinárodný prevádzkovateľ aerodynamických tunelov preto s konceptom expanduje ďalej do Európy. Sieť Hurricane Factory totiž po avizovanej pobočke v Berlíne najnovšie mieri aj do Španielska. „
Staviame v Madride. Priemerom letovej komory bude najväčším tunelom v Európe spoločne s ďalším tunelom Hurricane Factory v Berlíne. Veríme, že do konca roka otvoríme,“ hovorí pre HN Igor Rattaj, jeden zo spolumajiteľov Hurricane Factory.
Rattaj je navyše partnerom finančnej skupiny J&T a zároveň spoločníkom v turistickom gigante Tatry Mountain Resorts, zastrešujúcom voľnočasové aktivity finančníkov v turistickom ruchu. Ďalšími akcionármi „tunelového lietania“ sú podnikatelia Roman Weck a Milan Fabián. Spoločnosti Wecka s J&T intenzívne spolupracujú v oblasti zimných stredísk. Fabián podniká v IT biznise cez skupinu Agem a do projektu vstúpil ako finančný investor.
Český technologický unikát
Investičné náklady na jedno športovo-zábavné centrum Hurricane Factory v Španielsku a Nemecku sa šplhajú k šiestim až ôsmim miliónom eur. Hurricane Factory pritom prvý veterný tunel rozbehla ešte v roku 2012 v Prahe-Letňanoch, o rok neskôr sa za približne 5,3 milióna eur pridala pobočka v Liptovskom Mikuláši.
Všetky prevádzky expandujúceho reťazca vybavuje unikátnymi patentovanými technológiami česká spoločnosť Strojírny Litvínov. Konvenčný strojárenský podnik prišiel s nápadom v čase vrcholiacej finančnej krízy.
„Stáli sme pred rozhodnutím prepúšťať alebo vymyslieť nový produkt. Z viacerých návrhov sa ujal môj bláznivý nápad s vertikálnym tunelom. V tom čase neexistovala žiadna veľká konkurencia, vyrábala ho iba jedna americká spoločnosť,“ vraví riaditeľ divízie aerodynamických tunelov spoločnosti Strojírny Litvínov Jan Špatka.
Cena technológie sa pohybuje v závislosti od počtu ventilátorov od 3 do 3,5 milióna eur. Tunely v Madride a Berlíne bude poháňať až šesť ventilátorov, oproti štyrom v Prahe a Liptovskom Mikuláši. Od stavby prvého veterného tunela v hlavnom meste Česka sa pôsobenie firmy rozšírilo po celej Európe, kde stojí zatiaľ 12 funkčných inštalácií z Litvínova.
Firma je pritom kapacitne schopná vyrobiť štyri až šesť tunelov za rok. Prah starého kontinentu ale nateraz neprekročila. Jej veterné tunely fungujú v Belgicku, Francúzsku, Rusku, Španielsku, Švajčiarsku, na Slovensku, v Nemecku, Poľsku či Taliansku. „Celé zariadenie vrátane komponentov vyrábame v Litvínove a v rámci Českej republiky. Keď sa našimi veternými tunelmi Európa nasýti, budeme im hľadať nové trhy,“ dodáva Špatka.
Túžba po zážitkoch s adrenalínom rastie
Tunel verne simuluje voľný pád. Lietanie korigované vlastným telom zvládnu pod dohľadom inštruktora i deti od piatich rokov. Ekonomický analytik Jozef Orgonáš tvrdí, že spoločenská objednávka po adrenalínovej zábave existuje a neustále narastá, najmä u mladšej generácie.
„Hovoríme tu o enormne zvýšenom záujme o adrenalínové športy rôzneho druhu. Predpokladám, že dopyt po nich bude permanentne narastať. Podiel takýchto aktivít na celkovom turistickom ruchu narastie v horizonte šiestich až ôsmich rokov na zhruba päť percent,“ prognózuje Orgonáš s tým, že v súčasnosti sa cestovný ruch na Slovensku podieľa na tvorbe celkového HDP krajiny podielom vo výške 2,4 percenta. „Čiže ide o veľmi zaujímavé číslo,“ pripomína.
Madridská pobočka Slovákov nevynikne iba veľkosťou a novým dizajnom. „Viac ako zaujímavé je jej umiestnenie v rámci obchodného centra, čo zatiaľ nemá v Európe obdobu. Ide o novozrekonštruovaný Sambil Outlet Madrid, ktorý sa nachádza na južnom predmestí Madridu,“ spresňuje Rattaj. Obchodné centrum nedávno získala juhoamerická korporácia z Venezuely, ktorá pod značkou Sambil postavila a prevádzkuje niekoľko populárnych nákupných stredísk v Južnej Amerike.
V Madride pritom štartuje svoju expanziu na európsky trh. Slováci sa tak držia osvedčeného konceptu, keď svoje pobočky budujú v blízkosti nákupných či turistických centier. „Koncentrácia viacerých prvkov cestovného ruchu na jednom mieste má logiku, ale len po určitú hranicu. Vysokou kumuláciou od seba nezávislých atrakcií môže dôjsť k nasýteniu, pretože ľudia nebudú mať dostatok zdrojov a voľného času na ich využitie,“ uzatvára Orgonáš.