Pred pár rokmi dostali práčky, chladničky či mikrovlnky na štítok „písmenko“ a pluská, ktoré značia, koľko energií zhltnú. Platilo pritom pravidlo: čím viac plusiek, tým viac energií domácnosť ušetrí. Na prvý pohľad nepatrná zmena mala ľudí motivovať k tomu, aby uprednostnili energeticky efektívnejšie spotrebiče. Brusel si však teraz pripravil novinku: zo spotrebičov majú zmiznúť „pluská“. A nahradia ich písmená A – G. Navyše, prvé dve „triedy“ – čiže áčka a béčka zostanú rezervované pre tie najlepšie inovácie, ktoré ešte len mieria na trh. Predajcovia však už teraz upozorňujú, že na pultoch reťazcov môže nastať chaos.
Neprehľadné riešenie
„Je možné, že najmä zo začiatku bude táto zmena pôsobiť zmätočne,“ myslí si riaditeľ internetového obchodu hej.sk Vladimír Sušil. A to z toho dôvodu, že nové spotrebiče budú síce musieť mať zmenený štítok, no tým starým zostane pôvodné značenie. „Ľudia budú hľadať výrobky s označením A, no nenájdu ich, pretože tie aktuálne najúspornejšie spotrebiče budú v kategórii C,“ doplnil. Preto by podľa neho pomohlo, aby boli aspoň spočiatku výrobky označované „duálne“, kým si ľudia nezvyknú – ako to bolo napríklad pri prechode na euro.
Na druhej strane, ani terajší systém plusiek nie je najprehľadnejší. Keď si Slováci na novinku zvyknú, môže to mať výhody. Z dlhodobého hľadiska sú jej preto firmy naklonené. „Zmenu vítame a veríme, že bude pre zákazníkov prehľadnejšia,“ hovorí marketingový riaditeľ e-shopu TPD.sk Ondrej Majtán. To, koľko energie spotrebiče „zhltnú“, je podľa neho jedným z prvých parametrov, ktorý si zákazníci pred kúpou nového výrobku zisťujú. „Táto zmena má určite význam, keďže v súčasnosti je už väčšina predávaných práčiek v energetickej triede A+++, čo je podľa aktuálneho označovania najúspornejší spotrebič,“ dopĺňa František Vámoši, marketingový manažér spoločnosti Nay.
Domácnosti ušetria stovky eur
Dôvodom, pre ktorý sa majú meniť štítky všetkých práčok či chladničiek na spoločnom európskom trhu, je snaha motivovať ľudí, aby si priplatili za „výkonnejšie“ spotrebiče. S vidinou toho, že do budúcnosti sa im táto investícia vráti na ušetrených energiách. Podľa odhadov Európskej komisie môže domácnosť vďaka lepšej práčke či chladničke ušetriť až 465 eur ročne. A pokiaľ sa zmenia štítky, usporia bezmála ďalších 15 eur. „Súčasná úroveň úspor sa vďaka tomu zvýši na 480 eur ročne na jednu domácnosť. Úspory spotrebiteľov v súvislosti s novým návrhom označovania sa odhadujú na desať až 30 miliárd eur v roku 2030,“ predpokladá Lívia Vaššáková, ekonomická radkyňa Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Novinke sú priaznivo naklonení aj odborníci, ktorí súčasný systém označujú za zastaraný a neprehľadný. „Na trhu s domácimi spotrebičmi panujú nejasnosti ohľadne energetickej efektívnosti. Časť spotrebiteľov nevníma triedu A alebo A+ ako málo úspornú, pričom taká v skutočnosti je,“ vysvetľuje odborník na energetiku portálu Euractiv.sk Pavol Szalai.
Návrh na zavedenie nových energetických štítkov majú v súčasnosti na stole europoslanci. Schváliť by ho mali členské štáty ešte pod vedením slovenského predsedníctva. V takom prípade by mala novinka začať platiť už od budúceho roka.
Ako to zasiahne firmy
Návrh komisie má motivovať ľudí, aby zainvestovali do energeticky efektívnejších výrobkov. Sú síce drahšie – a tak môžu firmám prihrať väčšie zisky. Na druhej strane, obchodníkom sa zvýšia kvôli tlačeniu nových štítkov náklady. „Áno, tieto zmeny sú spojené s ďalšími nákladmi,“ povedal marketingový riaditeľ e-shopu Alza Karel Kučera s tým, že ich výšku nemožno kvôli obchodnému tajomstvu prezradiť. Európska komisia však odhaduje, že nepôjde o závratné sumy. „Celkové náklady pre obchodníkov súvisiace s nahradením všetkých štítkov na všetkých výrobkoch sa odhadujú pre EÚ ako celok na 10 miliónov eur počas obdobia desiatich rokov,“ konštatuje Lívia Vaššáková zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.