Okolo roku 2023 by sa na nemeckých koľajniciach mohli objaviť plne automatické stroje. Nemecké dráhy o projekte od začiatku uvažujú v medzinárodnom meradle.
Vlak musí mať oči
"Odhadujeme, že to čisto technicky bude možné do troch až štyroch rokov, keď sa do toho skutočne oprieme," hovorí Achim Fiack, ktorý má u nemeckého dopravcu Deutsche Bahn na starosti strategické plánovanie, o plne automatických vlakoch. Kým začnú voziť aj cestujúcich, bude potrebné upraviť právny rámec a získať povolenia potrebné pre nasadenie automatických súprav do prevádzky.
"Počítame s tým, že to bude trvať ešte ďalšie tri, štyri roky. Naším cieľom je, aby prvé plne automatické vlaky jazdili v polovici dvadsiatych rokov," upresňuje víziu Fiack.
V prvých rokoch nebudú automatické vlaky jazdiť po celom Nemecku, ale na zvlášť vybraných tratiach. Aké to budú, začínajú už teraz riešiť odborníci. "Ako prístupná je tá trať? Je na nej aj nákladná doprava? Koľko je na nej železničných prejazdov? Akou rýchlosťou sa na nej jazdí?" Vymenoval Fiack niektoré z otázok, ktoré experti posudzujú.
Než bude možné súpravy plne automatizovať, je podľa nemeckého manažéra nutné zapracovať na niekoľkých oblastiach. "Bude potrebná funkcia autopilota, ktorá riadenie vlaku prevezme," uvádza Fiack jeden z príkladov. Automatický vlak bude tiež musieť mať senzory, ktoré budú sledovať trať aj okolie a dokážu rozpoznať prekážky. "Vlak musí mať oči, musí byť schopný vidieť," podotýka.
Treťou technickou oblasťou, na ktorú bude potrebné sa zamerať, je presné určovanie polohy, aby bolo vždy jasné, kde a hlavne na akej koľaji sa daný vlak pohybuje, a to aj v prípade, keď sú koľaje tesne vedľa seba. Štvrtým bodom je lepšie napojenie vlakov na dátové siete, aby mohli nepretržite komunikovať s centrálou a prípadne aj medzi sebou.
Problematickejšie ako metro alebo letiskové dráhy
"Jednotlivé technológie sú už čiastočne k dispozícii na trhu, ale ide o to, ako systémy vzájomne prepojiť," hovorí Fiack o oblastiach, u ktorých čaká najväčšie ťažkosti.
Oproti letiskovým dráham alebo niektorým metrám, ktoré sú už plne automatizované, situáciu na železnici komplikuje to, že nejde o uzavreté okruhy, a cestu vlaku tak môže kedykoľvek niečo alebo niekto skrížiť.
Práve v takýchto podmienkach už Deutsche Bahn vlaky niekoľko rokov testuje. Od roku 2008 jazdia stroje na 25-kilometrovej trati medzi Annaberg-Buchholzom a Schwarzenbergom na nemeckej strane Krušných hôr, len niekoľko kilometrov od českých hraníc. Zatiaľ v lokomotíve vždy pre istotu sedí strojvodca, budúci rok už by ale vlak mohol trasu prvýkrát zvládnuť úplne sám.
Od automatických súprav si hlavný nemecký železničný dopravca sľubuje energetické úspory a väčšie vyťaženie tratí. Vlak bez strojvodcu bude schopný jazdu úplne presne prispôsobiť trati, a mohol by tak ušetriť viac ako desať percent energie. Zároveň bude vďaka výrazne lepšej koordinácii vlakov a ich prepojenosti možné jednotlivé súpravy na trať vysielať s výrazne menšími rozostupmi ako dnes.
Napriek všetkým zmenám, ktoré chce DB časom uplatniť aj v medzinárodnej doprave, zostane jedna vec rovnaká. Aj v automatických vlakoch budú spočiatku lístky kontrolovať sprievodcovia.
Pozrite si aj video z nedávnej svetovej premiéry nového vysokorýchlostného vlaku DB InterCityExpress s označením ICE 4: