Rade Ljubojevič (vpravo) vzal na vyhlasovanie EY Svetového podnikateľa roka do Monaka aj syna Djordjeho a dcéru Anu.EY
StoryEditor

Úspešný srbský podnikateľ: Otcovi tlmočím a riadim obchod

14.10.2016, 00:00
Rade Ljubojevič a jeho deti Djordje a Ana šéfujú najväčšiemu srbskému výrobcovi sušeného ovocia Sirogojno.

Do biznisu zasvätil celú svoju rodinu. Syn Djordje je obchodným riaditeľom firmy, dcéra Ana má pod palcom rozvoj spoločnosti, nové projekty a marketing. A samotný Rade Ljubojevič už 24 rokov vlastní a stojí na čele spoločnosti Sirogojno Company, najväčšieho srbského producenta sušeného a mrazeného ovocia.

Ljubojevič riadi podnik, ktorý sa nachádza v obci Sirogojno na západe Srbska, ako skutočnú rodinu. A do tej nepočíta len najbližších príslušníkov. „Snažíme sa o to, aby mal v spoločnosti svoj podiel každý pestovateľ a dostával z nej peniaze. Naším záujmom je, aby s firmou pracovníci spájali aj svoju budúcnosť,“ pripomenul pre HN Ljubojevič.

Predĺžené ruky
Práve syn a dcéra sú vo firme predĺženými rukami Rade Ljubojeviča. Vybavujú za neho všetko, keď otec nestíha. „Robím mu v rozhovoroch so zahraničnými médiami dokonca aj prekladateľa, keďže po anglicky príliš dobre nevie,“ tvrdí pre HN Djordje Ljubojevič.

Do rodinného biznisu je zapojená aj Radeho manželka a matka oboch detí Rosa Ljubojevičová. Prevádzkuje výrobu ručne pletených svetrov. Rade Ljubojevič sa totiž v roku 1998 rozhodol kúpiť spoločnosť DP Sirogojno, ktorá sa zaoberá ručne vyrábanými odevmi. „Išlo mi predovšetkým o zachovanie kultúrne významného miestneho priemyslu,“ tvrdí šéf firmy, ktorý sa v roku 2014 stal srbským EY podnikateľom roka. Tieto módne produkty dostať v Srbsku i v ďalších krajinách pod značkou Sirogojno Style.

Zo Sirogojna, kde sa ovocie pestuje od 60. rokov minulého storočia, sa dnes vyvážajú produkty celkovo do 35 krajín sveta. Popri väčšine Európy sú to napríklad Spojené štáty, Rusko, Čína, Japonsko či Austrália. Rodinný ráz si pritom spoločnosť zachováva aj v obchode. „Našou najväčšou výhodou je garantovaný zdroj výrobkov. Pochádzajú priamo z nášho regiónu, čo v prípade iných firiem nie je pravidlom. Väčšina z nich totiž dováža ovocie zo zahraničia, spracuje ho a potom predáva. My to robíme úplne inak,“ tvrdí Rade Ljubojevič.

Vďaka tomu, že sa ovocie pestuje priamo v Sirogojne, dokáže firma zabezpečiť prísnu kontrolu jeho kvality i pôvodu. Kupujúcim ručí za to, že každý jeden plod, ktorý spracuje, pochádza z regiónu. Spoločnosť má pod kontrolou kompletnú dodávku ovocia z farmy cez spracovanie až po cestu do supermarketu. „Podporujeme tak aj našu lokálnu komunitu. Nabádame farmárov, aby pestovali ovocie a boli súčasťou našej spoločnosti. Dávame prácu najmä ženám v regióne,“ pripomína riaditeľ a majiteľ Sirogojno Company.

Maliny vo Švédsku
Spoločnosť veľmi úzko spolupracuje s firmami v krajinách bývalej Juhoslávie a v celom regióne Balkánu. Delí sa s nimi navzájom o skúsenosti

s pestovaním a spracovaním ovocia. A o tom, že s takýmto prístupom má firma úspech, svedčia aj čísla. Zaujímavosťou je, že každá druhá malina, ktorá sa zje vo Švédsku, pochádza práve zo Sirogojna, malej dedinky ležiacej vo výške tisíc metrov nad morom s bohatou tradíciou pestovania ovocia.

01 - Modified: 2024-12-17 23:00:00 - Feat.: - Title: Lidl: Čo sa týka kvality nerobíme vôbec žiadne kompromisy! 02 - Modified: 2024-12-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Tauris chce investovať do krmív pre zvieratá. Trh rýchlo rastie a nafukujú ho hlavne mladí, ktorí nechcú deti 03 - Modified: 2024-12-03 23:00:00 - Feat.: - Title: Prínos Lidla pre Slovensko predstavuje takmer 1,8 miliardy ročne 04 - Modified: 2024-12-01 23:00:53 - Feat.: - Title: Obavy sa potvrdzujú. Šéf Taurisu opísal, prečo potraviny zdražia aj napriek nižšej DPH 05 - Modified: 2024-11-26 23:00:00 - Feat.: - Title: Lidl zverejnil štvrtú Správu o trvalej udržateľnosti
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 11:42