Peter KažimírPavol Funtál
StoryEditor

Kažimír chce uvoľniť dlhovú brzdu. Na zmenu zákona bude potrebovať opozíciu

27.11.2016, 13:53
Autor:
TASRTASR
Minister financií argumentuje potrebou nahradiť eurofondy v oblasti infraštruktúry.

Na prelome tohto a budúceho roka začne ministerstvo financií rokovania s opozičnou stranou SaS o možnej úprave zákona o dlhovej brzde. V dnešnej relácii RTVS O 5 minút 12 to uviedol šéf rezortu financií Peter Kažimír (Smer-SD).

Zmenou zákona o dlhovej brzde by sa totiž podľa ministra mohla z rozpočtu financovať výstavba dopravnej infraštruktúry po tom, keď už nebudú k dispozícii eurofondy. Zákon o dlhovej brzde je však ústavným zákonom, a preto je na jeho zmenu potrebných aspoň 90 hlasov poslancov Národnej rady (NR) SR. Vládna koalícia teda potrebuje aj pomoc opozície.

Opatrný Švejna

"Hneď na prelome tohto a budúceho roka, je moja dohoda s predstaviteľmi SaS, ktorú považujem z tohto pohľadu za najväčšiu stranu, tam začneme rokovať o konkrétnych podmienkach," opísal Kažimír. Čo sa týka strán vládnej koalície, medzi nimi sa už podľa ministra povedalo, že rezort chce urobiť takúto zmenu. "Samozrejme, o technických detailoch musíme rokovať aj vnútri koalície," dodal Kažimír.

Ivan Švejna (Most-Híd) bol ale zatiaľ opatrný, nerád podľa vlastných slov takto hovorí o ústavnom zákone. "My si na odbornej báze sadneme a potom, keď sa dohodneme, pôjdeme s tým von. Ak sa dohodneme," doplnil Švejna. Podobne aj poslanec Jozef Mihál (SaS) nechce zatiaľ hovoriť o tejto možnej zmene. Rokovania však podľa neho treba začať. "Uvidíme, ktorá strana s čím príde a ako si to bude predstavovať," dodal.

Nahradiť eurofondy v doprave

Uvoľnenie zákona o dlhovej brzde jednoznačne v televíznej diskusii odmietol poslanec hnutia OĽaNO-NOVA Eduard Heger. Zatiaľ si to v žiadnom prípade nevie predstaviť, chce vidieť v doprave v prvom rade efektivitu výdavkov. "Keď uvidíme efektivitu výdavkov, potom sa môžeme začať baviť," zdôraznil.

Financovanie výstavby diaľnic z rozpočtu po uvoľnení dlhovej brzdy je podľa ministra Kažimíra jednou z možností, ako nahradiť eurofondy v doprave. Ako ďalšiu možnosť uviedol iné prerozdelenie eurofondov z aktuálneho programového obdobia. A to tak, aby sa z tých programov, kde sa efektívne nedajú vyčerpať, presunuli do dopravy.

"My by sme určite chceli viac európskych peňazí na dopravu a na infraštruktúru, ale Komisia má na to iný pohľad. To je presne to, kde potrebujeme viac rokovať v Bruseli," vysvetlil. Ako tretiu možnosť označil nenahrádzanie eurofondových peňazí na dopravu, čím by sa v podstate spomalila výstavba infraštruktúry a viac by sa štát sústredil na opravu existujúcej cestnej siete.

01 - Modified: 2024-10-31 07:57:19 - Feat.: - Title: Na vodozádržné opatrenia a ochranu pred povodňami pôjdu desiatky miliónov eur, rozhodol Taraba 02 - Modified: 2024-10-29 13:27:16 - Feat.: - Title: Na šesť projektov pôjde z eurofondov viac ako trinásť miliónov eur, oznámil rezort vnútra 03 - Modified: 2024-10-25 10:36:57 - Feat.: - Title: Čerpanie nových eurofondov je na úrovni asi jedného percenta, celkovo je v programe viac než 12 miliárd 04 - Modified: 2024-10-24 11:32:23 - Feat.: - Title: Z eurofondov môžu v budúcom roku prepadnúť stámilióny eur, tvrdí Remišová 05 - Modified: 2024-10-24 10:14:34 - Feat.: - Title: Raši: Pri rozvoji regiónov sa za prvý rok podarilo splniť väčšinu plánov z programového vyhlásenia vlády
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 04:25