Slovensko ponúka vysoko kvalifikovanú pracovnú silu pri prijateľných mzdových nákladoch, povedal pre HN Jörg Hoffmann, výkonný riaditeľ Minebea Slovakia, spoločnosti, ktorá oznámila 60-miliónovú investíciu v Košiciach.
Ak hovoríme o investícii japonskej korporácie Minebea v Košiciach, o aké čísla ide?
Počas najbližších piatich rokov tu chceme preinvestovať okolo 60 miliónov eur a zamestnať okolo 1 100 ľudí. Výhľadovo by mohlo ísť až o 100 miliónov eur a 2 000 pracovných miest. Skupina Minebea aktuálne zamestnáva v 42 pobočkách v 15 krajinách sveta viac ako 60 000 ľudí.
Prečo sa spoločnosť rozhodla pre expanziu v Európe?
Množstvo našej produkcie je v juhovýchodnej Ázii, najmä v Thajsku, a do Európy ju prepravujeme loďou, čo si vyžaduje vysoké náklady na logistiku, dovozné clá a narážame i na ďalšie problémy, ako napríklad pri pohybe kurzov mien. Má to významné dosahy na výkonnosť našej spoločnosti. Náklady na pracovnú silu sú v Ázii síce veľmi nízke, ale čelíme už spomínaným problémom. Dôvody expanzie spoločnosti Minebea sú preto eliminácia nákladov na clá a kurzové rozdiely, nákladov na logistiku a skrátenie dodacích termínov pre našich odberateľov.
Slovensko pri získaní investície súperilo s Rumunskom. Čo rozhodlo v prospech Košíc?
Slovensko ponúka vysoko kvalifikovanú pracovnú silu pri prijateľných mzdových nákladoch. Naša výroba je vysoko automatizovaná, ale napriek tomu potrebujeme veľký počet pracovníkov, technikov a inžinierov. Mzdové náklady sú pre nás dôležité, ale v tomto prípade nie rozhodujúce.
Čo bude spoločnosť Minebea Slovakia vyrábať?
Časť produkcie budeme dodávať pre automotive sektor. Pôjde o elektrické súčiastky, ako napríklad motorčeky s rôznym využitím. Všetko, čo sa v automobile hýbe, využíva takýto pohon. V komplikovanejších autách sa používa okolo 600 motorčekov, v jednoduchšom aute ich je približne 200. Naše elektrické motory nájdu uplatnenie i pri výrobe robotov, automatizovaných systémov, rôznych domácich spotrebičov a náradia. V Košiciach sa teda sústredíme na dva sektory. Výrobu akumulátorov, motorov, ventilátorov a podsvietenia LCD obrazoviek pre automobilový priemysel a výrobu motorov na jednosmerný pohon.
Aké sú termíny pre štart košického závodu?
Máme veľmi nabitý časový plán na rozbehnutie závodu. Počas zimy chceme skompletizovať potrebné dokumenty a povolenia. Stavať teda chceme už na budúci rok v apríli a produkciu výrobkov odštartovať v roku 2018. Košice sa stanú bránou pre našu expanziu v Európe. Nový závod vyrastie v priemyselnom parku vedľa košického letiska. S náborom nových pracovníkov chceme začať hneď, ako to bude možné. S rozbehom výroby musíme mať istotu, že všetci zamestnanci budú dôkladne zaškolení.
Bude súčasťou fabriky aj výskumné a vývojové pracovisko?
Plánujeme úzko spolupracovať s miestnou Technickou univerzitou a vytvoriť vedecké centrum výskumu a vývoja. V našom novom košickom závode zamestnáme 20 až 30 percent vysokoškolsky vzdelaných odborníkov. Preto sa mzdy v našom závode budú odvíjať od profesionality našich zamestnancov. Chceme totiž zamestnávať najkvalitnejších ľudí, a to niečo stojí. Náklady na zamestnancov neboli našou prioritou pri rozhodovaní. V hre bolo aj Rumunsko a vieme, že Slovensko nie je najlacnejšia krajina.
Pozrite si aj tlačovku z 2. decembra, na ktorej premiér Fico oznámil príchod japonskej firmy do Košíc: