Prvú tunelovú rúru tunela Žilina, ktorý je súčasťou diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, prerazili dnes, k prerazeniu druhej tunelovej rúry chýba 80 metrov. Jej prerazenie sa očakáva v januári 2017.
"Dnes sme urobili malý krôčik. Dúfam, že pokračovanie výstavby diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka bude také, aby sme sa minimálne v desiatom mesiaci v roku 2018 po tejto stavbe už mohli previezť autom," povedal generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Juraj Valent.
Podľa Valentu je zmluvný termín december 2018, najlepší termín je o dva mesiace skôr. Ako dôvody hovorí vnímanie verejnosťou aj stavebné možnosti.
Predseda Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Juraj Blanár podotkol, že v tomto roku je to prerazenie tretieho diaľničného tunela v okolí Žiliny. "Dôležitá je aj dnešná správa z NDS, že súčasťou tejto stavby bude samostatný objekt - privádzač zo Žiliny na tento úsek. Keby nemal privádzač, do ukončenia výstavby až po Dubnú skalu by nebol vôbec využitý. Privádzač bude dokončený v termíne dokončenia tejto stavby. Takže je to veľmi dobrá správa pre verejnosť cestujúcu, ale aj pre všetkých obyvateľov krajského mesta," uviedol Blanár.
Generálny riaditeľ NDS doplnil, že do jedného týždňa bude uzatvorený dodatok k zmluve so zhotoviteľom stavby Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.
"Predpokladaná hodnota bola určená štátnou expertízou. A cena, keď dáme zhotoviteľovi podklady a spracuje návrh ceny, musí vychádzať z jednotkových cien, ktoré boli vysúťažené v rámci stavby Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. V tejto zmluve sú aj podmienky, akým spôsobom sa cena môže spracovať a ako sa bude upravovať. To znamená, že o ekonomicky oprávnené náklady," dodal Valent.
Stavba diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorej súčasťou sú tunely Ovčiarsko a Žilina, je podľa neho mimoriadne špecifická z hľadiska geologických podmienok.
"Na stavbe bolo identifikovaných niekoľko zosuvných miest, ktoré sme zasanovali a zrealizovali sme odvodňovacie vrty. Ich úlohou je znižovať hladinu podzemnej vody. Z technického pohľadu sa na 11 km dlhom diaľničnom úseku strieda popri dvoch tuneloch 11 mostov. Po dobudovaní tohto úseku ušetrí motorista 9 minút v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy," uzatvoril generálny riaditeľ NDS.
Úsek diaľnice D1 z Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku stavia konzorcium firiem Ovčiarsko v zložení Doprastav, Strabag, Váhostav–SK a Metrostav. Cena za jeho vybudovanie je 427 miliónov eur. Projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu.