„Keď sa pozrieme na Lidl či Kaufland, ktoré strategicky rozširujú siete, zistíme, že sú to spoločnosti, ktoré budú v najbližšej dobe hrať prím,“ hovorí Drahovský.
Maloobchod má za sebou turbulentný rok. Osud Carrefouru visel na vlásku, z trhu postupne odchádzajú Hypernovy, naopak, rastú malé predajne. Ako ho hodnotíte vy?
Tento rok možno niekto označuje pre obchod za turbulentný, ale bol to úspešný rok. Špecializované obchody začali viac ponúkať, vytvárali sa pomerne dobré väzby medzi dodávateľmi a obchodom, zahraničné siete sa napriek snahám o korektnú či menej cielenú kontrolu zo strany štátu snažili o kvalitu predaja i sortimentu. Prejavilo sa to aj na tržbách. Ak porovnáme tento rok s vlaňajškom, tržby jemne rástli. Teda až na štvrtý kvartál, kde sa najmä október ukazoval byť slabším, avšak všetci v obchode predpokladajú, že vianočný predaj tržby potiahne a tie dobehnú aj októbrové straty.
O koľko rástli tržby oproti minulému roku?
Údaje Štatistického úradu ukazujú, že v porovnaní s minulým rokom zaznamenáme nárast. Keď v roku 2015 bol index rastu tržieb 101,7 percenta, odhad na tento rok naznačuje viac.
Ako sa mení spotrebiteľ?
Žijeme v relatívnom dostatku, aj finančnom, aj v odvahe nakupovať. Na druhej strane sú ľudia podstatne rozvážnejší. Z hľadiska tržieb to nie je pre výrobcov a obchodníkov pozitívne, ale z hľadiska kultúry nakupovania sa ukazuje, že najmä ľudia v mestách a mladá generácia sa v nakupovaní správajú rozvážne. Samozrejme, nehovoríme o nákupe nábytku, elektroniky či áut, ale o štandardných sortimentoch dennej potreby.
Čím to je?
Myslím, že je to tým, že ľudia majú väčší rešpekt pred budúcnosťou. Chcú sa viac zabezpečiť. Na druhej strane veľmi veľa ľudí, ktorí robili st...
Zostáva vám 85% na dočítanie.