Český vlakový dopravca RegioJet ukončí k 31. januáru prevádzku expresných vlakov na linke Bratislava – Košice. Potvrdili sa tak hrozby, ktoré vyslovil v októbri šéf RegioJetu Radim Jančura.
„Po politickom rozhodnutí opäť zaviesť IC vlaky ZSSK žiaľ nie je na trhu kvôli cestovnému zadarmo v dotovaných rýchlikoch dostatok platiacich cestujúcich na to, aby sa vedeli komerčné nedotované vlaky vo vnútroštátnej doprave na Slovensku uživiť,“ píše sa vo vyhlásení RegioJetu.
Andreja Danka vinia z nátlaku
RegioJet dodáva, že hlavným impulzom bolo politické rozhodnutie urobené na nátlak predsedu parlamentu a strany SNS Andreja Danka znovu zaviesť štátne IC vlaky na trase Bratislava – Košice.
„To bolo spravené v situácii, keď viac ako polovica cestujúcich – najmä študenti a žiaci – predtým zmizli do vlakov zadarmo. Žiadni noví cestujúci neprišli. Vlaky IC ZSSK iba vybrali časť z osekanej skupiny zákazníkov v najlukratívnejších veľkých staniciach. Dá sa to interpretovať ako naplnenie oficiálne vysloveného želania predsedu SNS Andreja Danka o tom, že RegioJet musí odísť preč zo Slovenska," píše sa vo vyhlásení.
Podľa dopravcu by situáciu mohla vyriešiť iba zmena systému úhrady cestovného zadarmo tak, aby aj komerčné vlaky mali možnosť osloviť tých cestujúcich, ktorí aktuálne cestujú zadarmo.
Je možnosť, ako linku nezrušia
V prípade, že by štát komerčným dopravcom preplácal len polovicu z toho, čo hradí na kompenzáciu cestovného zdarma v dotovaných rýchlikoch, RegioJet by bol ochotný zaplatiť druhú polovicu z vlastného.
V takomto prípade by mohli na trhu fungovať za rovnakých podmienok komerčné vlaky oboch dopravcov – RegioJet aj IC ZSSK.
„Štát by vďaka tomu ušetril až polovicu nákladov, ktoré v súčasnosti prepláca za cestovné zadarmo a študenti a ďalšie sociálne skupiny by mohli využívať bezplatné cestovné vo všetkých vlakoch bez rozdielu. Tento krok by okrem úspory na strane štátu znamenal aj prínos pre ekonomiku ZSSK a jej opätovne zavedené IC vlaky. RegioJet je určite pripravený o takomto variante ďalšieho postupu rokovať, čo deklaroval aj smerom k Ministerstvu dopravy. V takomto prípade by RegioJet zmenil svoje rozhodnutie a linku Bratislava – Košice by nerušil, resp. by ju opätovne zaviedol," píše sa ďalej v stanovisku Regiojetu.
Ministerstvo dopravy v reakcii pre HNonline.sk uviedlo, že je pripravené na rokovanie s Regiojetom.
„Ministerstvo dopravy vníma medializované informácie spoločnosti RegioJet k avizovanému zrušeniu vlakov na linke Bratislava – Košice a je pripravené na prípadné rokovanie, nakoľko je možné dospieť aj k iným riešeniam než sú vopred prezentované prostredníctvom médií. Krok RegioJetu považujeme za tlak na zrušenie bezplatnej prepravy a sociálnych zliav, ministerstvo dopravy však tento benefit pre študentov a dôchodcov v najbližšom období určite nebude rušiť," píše sa v stanovisku ministerstva dopravy.
Danko: Neznášam tie žlté vlaky
Andrej Danko sa negatívne na adresu RegioJetu vyjadril začiatkom marca tesne pred voľbami na diskusnom fóre Hospodárskych novín.
„Neznášam tie žlté vlaky a autobusy. Radšej mám tie naše. Žlté vlaky a autobusy musia ísť preč,“ povedal na margo spoločnosti Danko.
Doplnil, že si nevie predstaviť, ako by po Rakúsku jazdili bielo-modro-červené vlaky.
Podľa predsedu SNS je problémom, že na Slovensku vytvárame „eldorádo“ pre súkromných podnikateľov. Avšak, keby bol vo vláde, nesnažil by sa zrušiť licenciu RegioJetu.
Jeho cieľom by bola podpora hlavne štátneho dopravcu, ktorý by vytvoril silnú konkurenciu žltým vlakom.
„Nekomentujeme rozhodnutie súkromnej spoločnosti, ale berieme to na vedomie," píše sa v reakcii Dankovej SNS na odchod RegioJetu.
Podľa bývalého šéfa ZSSK Pavla Kravca po cenovej vojne vyvolanej RegioJetom, bolo len otázkou času, kedy RegioJet reálne odíde z trate Bratislava – Košice. Podľa Kravca prípravu českého dopravcu na odchod naznačovalo aj otvorenie novej linky Bratislava – Praha a tým vyvolané krátenie súprav na Slovensku.
„Odchod RJ považujem za logický krok, pretože aj napriek silným vyhláseniam majiteľa RJ o tom ako RJ dokáže jazdiť bez štátnej dotácie vlastne neukázal nič nové, lebo aj on svoje vlaky dotuje z úverov resp. zo zisku jeho podnikateľského holdingu SA. V podstate stalo sa len to, čo odborníci na železnicu predpokladali už pri jeho príchode, že na Slovensku sa osobná železničná doprava nedá prevádzkovať komerčne vzhľadom na vysoké vstupné investičné náklady, nedostatočnú penetráciu obyvateľstva v okolí železničnej siete a malé krytie nákladov v dôsledku nízkeho cestovného. Celú situáciu čiastočne ešte ovplyvnilo zavedenie cestovania zadarmo," povedal pre HN Kravec.
Pozrite si rozhovor so šéfom Regiojetu Radimom Jančurom, kde hrozil odchodom RegioJetu z trati Bratislava - Košice: