Hnev a rozhorčenie. Také sú pocity firiem, ktoré už asi desať rokov čakajú na novú diaľnicu cez Kysuce. Hoci pred niekoľkými mesiacmi rezort dopravy ubezpečoval, že diaľnica D3 cez Kysuce bude dokončená v roku 2023, v novej správe Národnej diaľničnej spoločnosti sa už píše o roku 2026. A ostré reakcie spoločností, pre ktoré je nové cestné spojenie kľúčové na seba nenechali dlho čakať.
Nahnevané firmy
Približne desať rokov by sa už podľa pôvodných plánov malo jazdiť po diaľnici D3, vedúcej zo Žiliny cez Kysuce až do Českej republiky a Poľska. Miesto toho sa dnes hovorí o čakaní na takmer ďalšie desaťročie. A rovnako dlho čaká na spomínaný úsek diaľnice žilinská automobilka Kia.
„Spoločnosť Kia Motors Slovakia je znepokojená neustálym posúvaním termínu dokončenia chýbajúcich úsekov diaľnice D3,“ reaguje hovorca automobilky Jozef Bačé. Cesta cez Kysuce je pre Kiu kľúčová. Kvôli exportu i dodávkam tadiaľ prechádza denne takmer dvesto kamiónov. „V prípade dopravných nehôd dochádza nielen k problémom pri doprave zamestnancov do práce, ale aj k oneskoreniu dodania komponentov, čím môže byť narušená plynulosť výroby,“ pokračuje Bačé. Dopravné nehody pritom nie sú na tomto úseku kvôli jeho preťaženiu výnimočné.
Problém trápi aj menšie firmy. „Zrejme sektor dopravy ovládajú desaťročia stavbári a lobisti, lebo toto je úplne chorý stav,“ povedal pre HN generálny riaditeľ spoločnosti Biomasa Ladislav Židek. A diaľnicu D3 by na Slovensku už určite uvítali aj naši severní susedia. „Dlhodobo situáciu s obchodnými partnermi mapujeme a máme záujem na čo najrýchlejšom dokončení prác,“ odpovedala hovorkyňa Třineckých železiarní Petra Jurásková.
Vysvetlenie diaľničiarov
V dokumente diaľničiarov sa spomína, že na úseku medzi Žilinou a Kysuckým Novým Mestom bude tunelové riešenie nahradené estakádou. Práve tu má prebiehať posudzovanie vplyvov na životné prostredie, ktoré hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková považuje za jeden z časovo najmenej predvídateľných procesov.
„Príprava výstavby diaľnic je dlhodobý a niekoľkoročný proces, ktorý ovplyvňuje množstvo faktorov. Na viaceré z nich nemá Národná diaľničná spoločnosť vplyv. Či už ide o rozhodnutia úradov, stanoviská samospráv alebo otázku riešenia majetkových vzťahov,“ vysvetľuje predĺženie termínu Žgravčáková. Rok 2026 je podľa jej slov stanovený ako hraničný termín, nie definitívny. „Predpokladáme a robíme všetko pre to, aby úseky D3 boli postavené skôr ako v roku 2026,“ tvrdí Žgravčáková. O predtým stanovenom termíne – 2023, však už vôbec nehovorí.
Na investorov zabudnime
Do Kysuckého Nového Mesta vďaka závodu INA skupiny Schaeffler Group denne dochádzajú tisíce ľudí. „V kolónach čakáme pravidelne. Najhoršie je to, keď ideme na rannú. Niekedy cesta trvá aj o polhodinu dlhšie,“ opisuje dopravu pracovník závodu Michal Mokáň. Patrí však medzi tých šťastnejších, keďže od Kysuckého Nového Mesta býva len päť kilometrov. Tí, čo bývajú ďalej, potrebujú trpezlivosti podstatne viac.
Prekvapená z ďalšieho termínu výstavby D3 však nie je starostka obce Svrčinovec Renáta Majchráková. Denne priamo cez túto pohraničnú obec prechádza vyše 5 500 kamiónov. „Všetko je na pleciach obcí. Kvalita života a bezpečnosť obyvateľov akosi nikoho netrápi. Niekedy sa sem už nedostane ani sanitka,“ opisuje zlú situáciu Majchráková. S odkladaním výstavby D3 sa vzdáva aj nádeje na skorý príchod investorov, ktorí by na severe Kysúc zabránili častému odchodu ľudí za prácou.
Cena výstavby celého úseku D3 má podľa ministerstva dosahovať okolo 1,3 miliardy eur. Nový dokument je zverejnený na stránke žilinského kraja a následne o ňom informoval na svojom webe regionálny týždenník MY Žilina.