Už od februára začnú na Slovensku platiť nové registračné poplatky pre prehlásenie aut. To spôsobí na slovenskom automobilovom trhu menšie zemetrasenie. Novinka totiž podľa odborníkov môže viesť k tomu, že Slováci začnú viac kupovať staré výkonnejšie autá zo zahraničia.
Staré výkonné autá
Kým dnes za dvojročný Volkswagen Golf s výkonom motora 120 kilowattov zaplatí zákazník poplatok 33 eur, od februára to bude takmer 245 eur. Vysoký poplatok, po starom až 477 eur, sa týkal len prvej registrácie, pri ďalšom prevode to už bolo len 33 eur. Všeobecne bude platiť, že čím staršie auto, tým bude poplatok nižší.
Práve kvôli nastaveniu poplatkov výkonnejších áut kritizuje novinku aj výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Jaroslav Holeček. Tvrdí, že momentálne je u nás pomer nákupu nových a starých áut 60 ku 40. Nové poplatky však môžu podľa neho motivovať ľudí, aby nakupovali staršie výkonné autá v zahraničí.
„V susednom Poľsku tvoria z celkového predaja nové autá len jednu tretinu. K takýmto číslam sa predsa nechceme priblížiť. Všeobecne totiž platí, že čím staršie autá, tým viac emisií a najmä to môže spôsobiť nižšiu bezpečnosť na cestách,“ dodáva Holeček.
Viac starých áut
Doteraz bol zahraničný trh so starými autami pre Slovákov uzavretý. Poplatok za registráciu na Slovensku totiž závisel iba od výkonu motora. Teraz sa tieto poplatky výrazne znížia. Vyšší záujem o takéto vozidlá predpovedá aj Janette Vojtková z firmy Todos. To, či bazár rozmýšľa o tom, že by ich začal pridávať do ponuky, však zatiaľ nevie. Vojtková predpokladá, že nový poplatok spôsobí, že na Slovensku bude viac starých áut. Podľa ministerstva vnútra bolo v roku 2015 na našich cestách približne dva milióny áut. Z nich má vyše polovica viac ako 11 rokov.
Či sa budú Slováci hromadne vyberať na nákup starých výkonných áut do zahraničia, je podľa predajcu ojazdených áut AAA Auto otázne. Generálna riaditeľka spoločnosti Karolína Topolová poukazuje na to, že Slováci sa k takýmto autám dostávajú väčšinou individuálne. Ich nákup je totiž riskantný. „Pri autách dovezených zo zahraničia je vždy výrazne vyššie riziko úpravy ich histórie napríklad znížením počtu najazdených kilometrov,“ dodala.
Nespokojné bazáre
Zo zmien v registračnom poplatkoch nie sú autobazáre nadšené. S novinkou má problém Jozef Macík, ktorý je spolupracovníkom bazára Auto Adam. Podnikateľ ešte pred podpísaním zákona napísal prezidentovi Andrejovi Kiskovi list, v ktorom ho žiadal, aby návrh vrátil do parlamentu. „Nové poplatky sú problémom pre každý autobazár. Kým v minulosti pri druhom a ďalšom prehlasovaní auta z jedného majiteľa na druhého platil pevný poplatok 33 eur, teraz sa bude donekonečna prepočítavať podľa veku a výkonu motora. To znamená, že si priplatíme,“ vysvetlil.
Macík prezidenta žiadal, aby mohli mať predajcovia ojazdených áut výnimku. Tú totiž budú mať iba importéri a predajcovia nových áut, ktorí vozidlo následne predajú do jedného roka. Macík preto poukazuje na to, že podnikatelia s autobazármi zaplatia od februára výrazne viac, keďže pri zaradení auta do ponuky ho najskôr musia prepísať na seba.
Podľa hovorkyne ministerstva financií Alexandry Gogovej nové poplatky zhoršenie situácie neprinesú. Tvrdí, že pri poplatkoch je dôležitý najmä sociálny aspekt, keďže človek nemôže platiť za nové a staršie auto rovnako.
Slovákom sa otvára zahraničný trh
Dnes platí, že ak si chce niekto doviezť ojazdené auto zo zahraničia, pri jeho prihlásení na Slovensku sa považuje za "nové". Ide totiž o prvý zápis auta na našom území. Podľa nových pravidiel sa však bude brať do úvahy aj jeho vek. To znamená, že ak si dnes Slovák dovezie zo zahraničia 10-ročné auto s výkonom motora nad 254 kW zaplatí registračný poplatok vo výške 2997 eur. Od februára pritom uhradí len 624 eur.