StoryEditor

Veľkopodnikateľ Široký sa prvýkrát priznal, že je majiteľom Váhostavu

17.01.2017, 11:37
Autor:
rtrtlmlm
V registri konečných užívateľov výhod na stránke Úradu pre verejné obstarávanie sa slovenský podnikateľ objavil ako jediný majiteľ.

Slovenský veľkopodnikateľ Juraj Široký sa prvýkrát priznal k tomu, že je vlastníkom stavebnej spoločnosti Váhostav.

V registri konečných užívateľov výhod na stránke Úradu pre verejné obstarávanie sa objavil ako jediný majiteľ.

Váhostav: Širokého tvrdenia nie sú v rozpore

Informáciu priniesla RTVS na facebookovskej stránke. Hovorca spoločnosti Váhostav odmietol informáciu o tom, že by Široký o tom, že nie je vlastníkom spoločnosti, niekedy klamal.

"Tieto dve skutočnosti nie sú v rozpore. V čase, keď pán Široký dal vyhlásenie, bolo pravdivé a vplyv vo Váhostave získal neskôr," povedal hovorca spoločnosti Tomáš Halán.

Firma Váhostav rezonovala v posledných rokoch najmä v súvislosti s reštrukturalizáciou. Váhostav dlžil svojim veriteľom 136 miliónov eur a v reštrukturalizácii chcel škrtnúť ich podstatnú časť.

Pokuta pre Váhostav

Váhostav navyše dostal od Úradu verejného obstarávania pokutu za to, že mal tajxiť vlastnícku štruktúru firiem.

Je zarážajúce, že z takej inštitúcie, ako je ÚVO, sa informácia o uložení pokuty, ktorá nie je zatiaľ nikde zverejnená,  dostane skôr k novinárom ako k samotným účastníkom konania. Rozhodnutie ÚVO nebolo Váhostavu do dnešného dňa doručené a spoločnosť si počká na jeho doručenie. Po vyhodnotení rozhodnutia podnikne prípadné ďalšie kroky," píše sa v stanovisku Váhostavu, ktoré poslal Halán.

Vedome išli do rizika

Kauza Váhostav začala na jar v roku 2015, kedy firma oznámila, že z každých desať eur dlhu zaplatí veriteľom zhruba dve eurá. Podľa tejto matematiky mala firma vyplatiť nezabezpečeným veriteľom z dlhu vo výške 106 miliónov eur, iba 16 miliónov eur.

Dôvodom, ktorý firmu priviedol do ťažkostí, bol dialničný úsek D1 v hodnote 137 miliónov eur. Váhostav vedel že po prijatí zákazky ide do rizika, no podľa jeho slov mohol ísť s cenou, ktorá bola na hrane, alebo podnik zavrieť a vyhodiť viac ako tisíc zamestnancov na ulicu.

Stavebný gigant pritom začal škrtať dlhy už na jeseň v roku 2014 a zároveň oznámil, že vstupuje do reštrukturalizácie, po tom čo mu hrozil bankrot za nezaplatenú 50-tisícovú faktúru.

Najhoršie dopadli živnostníci

Najlepšie z reštrukturalizačného plánu vyšli banky, ktorým sa mala vrátiť väčšina peňazí, ktoré Váhostavu požičali. Horšie dopadli živnostníci, ktorí z nezaplatených, či čiastočne uhradených faktúr museli navyše odviesť daň z pridanej hodnoty.

Reštrukturalizácia bola tým najmenej bolestivejším riešením. Aspoň to tvrdili kompetentný. V prípade bankrotu by totiž vzhľadom na vysoké pohľadávky bánk ostatní veritelia nedostali nič.

Správu budeme aktualizovať. 

uvo.gov.sk

01 - Modified: 2024-04-15 12:32:25 - Feat.: - Title: Problémový úsek D1 pri Ružomberku sa rozbehol. Na tuneli Čebrať robí denne 500 ľudí, minister Ráž je spokojný 02 - Modified: 2023-10-19 13:19:29 - Feat.: - Title: Znalec Kočner údajne zobral 15-tisíc od Bödöra za posudok chrániaci Širokých. Stále je v ministerskom zozname 03 - Modified: 2023-08-14 14:41:21 - Feat.: - Title: Kam až siaha akcia Ezechiel? Obvinenie Gašpara a Bödöra vracia do hry Širokého kauzu Váhostav​ 04 - Modified: 2022-11-13 10:45:53 - Feat.: - Title: Cintorín stavebných firiem sa tento rok rekordne rozšíril. Nevládzu drahé materiály a energie 05 - Modified: 2022-09-17 22:07:18 - Feat.: - Title: Diaľničné obchvaty Ružomberka a Prešova. Najprv bitka o výstavbu, teraz straty
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 09:52