Každý slovenský kamionista by mal dostať aspoň tri a pol eura za hodinu práce. Taká je u nás minimálna mzda pre toto povolanie podľa ministerstva práce. Ak však prekročí hranice s Rakúskom, zamestnávateľ mu musí zaplatiť takmer trojnásobok, teda miestnu minimálnu mzdu. Vyžaduje to tamojšia legislatíva.
Zmeny nastali začiatkom roka po zavedení nového zákona o vysielaní zamestnancov. Naši západní susedia sa tak pridali k Nemecku a Francúzsku, v ktorých toto pravidlo platí od minulého roka. Podľa hovorcu združenia Česmad Andreja Feketeho je novinka pre firmy zdrvujúca. Pre slovenské dopravné spoločnosti znamená veľkú administratívnu, ale aj finančnú záťaž. Každý vodič z povolania, ktorý bude prechádzať Rakúskom, musí dostať minimálny plat podľa tamojších zákonov. Ten sa môže vyšplhať na vyše desať eur za hodinu. Okrem toho bude musieť mať pri sebe pracovnú zmluvu a výplatnú pásku. Oba dokumenty musia byť v nemčine. Fekete tvrdí, že nariadenia sú absurdné. „Podľa slovenskej legislatívy je vodič na zahraničnej pracovnej ceste. Z toho tiež vyplýva, že sú jeho príjmy založené na vyplácaní diét. Tento fakt zatiaľ pochopili len v Nemecku, kde sa do konečného príjmu vodiča dá zarátať aj vyplácanie stravného,“ vysvetlil.
Vyššie náklady
Slovenskí dopravcovia tvrdia, že zvýšené náklady nemajú šancu preniesť do výšky cien. „Legislatíva nás má za úlohu iba zničiť. Je to začarovaný kruh. Rakúske zákony nám totiž zdvojnásobia náklady. Súčasné príjmy, keď nám dávajú 30 až 50 centov za kilometer, nám však nikto nezvýši, lebo sme dopravcovia zo Slovenska,“ povedal konateľ dopravnej spoločnosti AdEk Miroslav Čepček.
Súhlasí s ním aj autodopravca Ľubomír Líška, ktorý zároveň poukazuje na to, že nemecká legislatíva je extrémne náročná. Minimálna mzda pre vodičov závisí totiž od rokov praxe a druhu automobilu. Rakúska legislatíva pre dopravcov pritom rozlišuje až 35 minimálnych sadzieb. Čepček dodáva, že slovenskí dopravcovia doplatia aj na to, že pre novinku si budú musieť platiť odborníkov, ktorí novým pravidlám rozumejú. Už v prípade prvého porušenia totiž hrozí slovenskej firme pokuta od 500 do 5-tisíc eur. Pri opakovanej chybe sa sankcia zdvojnásobí.
Prípad rieši Európska komisia
Podľa analytika Iness Róberta Chovanculiaka je však zaraďovanie kamionistov do skupiny vysielaných pracovníkov kontroverzné. Krajinou prechádzajúci kamionisti by podľa jeho názoru nemali poberať tamojšiu minimálnu mzdu, lebo ide o prekážku voľného pohybu osôb v rámci Európskej únie. Cezhraničný zákon rieši už aj Európska komisia.
Priznáva, že najväčším problémom je práve rozličné porozumenie vysielania pracovníkov. Komisia plánuje zaviesť smernicu, ktorá by dopravcov riešila zvlášť. „Len nedávno bola ukončená verejná konzultácia týkajúca sa sociálnych aspektov pripravovaných opatrení v oblasti cestnej dopravy. Zverejnenie legislatívnych návrhov sa predpokladá koncom mája,“ spresnila hovorkyňa Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Jana Cappello.
3,50 eura je minimálna hodinová mzda pre vodiča kamióna na Slovensku*
9,67 eura je minimum za hodinu vo Francúzsku
8,50 eura na hodinu je minimálna mzda v Nemecku
8,88 eura na hodinu musí dostať kamionista v Rakúsku**
*ide o minimálnu mzdu tretieho stupňa náročnosti práce, do ktorej patrí povolanie kamionistu
**platí pre kamionistu so 14 rokmi praxe s prostriedkom nad 3,5 tony