Leteckí dopravcovia znovu objavujú čaro diaľkových letov. Najaktívnejší sú v tomto smere tí nízkonákladoví. Spiatočná letenka do Spojených štátov by v ich podaní mohla stáť okolo 300 eur. Dôvodom sú hlavne klesajúce ceny ropy.
Cena ropy sa už dlhšie ako rok drží okolo 50 dolárov za barel, pričom palivo je v prípade zaoceánskych letov jednou z najväčších nákladových položiek. Navyše sa na trhu čo nevidieť objaví nové úsporné lietadlo Boeing 737 MAX, ktoré pomôže ešte viac zvýšiť zisky leteckých spoločností.
Príde zmena?
Nízkonákladoví dopravcovia ovládli lety na kratšie vzdialenosti, dlhé spojenia ale dlho odolávajú a zostávajú v rukách zavedených aeroliniek. To sa však môže čoskoro zmeniť. Niektorí lacní hráči dosiahli už takej veľkosti, že im je jeden kontinent malý.
V Európe zatiaľ v diaľkových letoch vedie Norwegian Air Shuttle, ktorý z Európy lieta s Boeingom 787 Dreamliner do USA a Ázie. Aerolinky počítajú s ešte väčšou expanziou potom, čo prevezmú nové stroje Boeing 737 MAX.
Návrat Air Asia
Nástupca legendárneho lietadla pre krátke a stredné trate bude mať totiž dlhší dolet, takže zvládne presunúť pasažierov zo Škótska do USA bez medzipristátia.
Firma plánuje, že budúci rok spustí priame lety za ceny začínajúce na 69 dolároch (65 eur) za jednu cestu. "Priemerná cena bude okolo tristo dolárov za spiatočnú letenku," tvrdí Björn Kjos, šéf Norwegian Air Shuttle.
Podobne lacné spojenie ponúka aj islandský Wow Air, ktorý zbiera cestujúcich v Európe pre lety do USA či Kanady s prestupom na Islande. Vďaka jeho polohe mu stačí súčasný model Airbusu A-320. Spojenie Kanady s Európou zaisťuje tiež kanadský WestJet.
Už v lete výrazne rozšíri svoj diaľkový biznis ázijský dopravca Air Asia X. Najväčšie nízkonákladové aerolinky v Ázii v minulosti do Európy lietali, ale vysoká cena ropy ich z trasy vyhnala.
Ryanair v aliancii?
Teraz firma plánuje, že si na druhý štvrťrok prenajme dva Boeingy 777-300 ER a bude lietať do Londýna a Frankfurtu. Destinácie firma zatiaľ definitívne nepotvrdila, avšak získala už tiež licenciu pre lety z Ázie do USA.
Veľké plány s letmi za Atlantik mal aj Ryanair, ktorému samostatný útok na diaľkové lety nevyšiel. Teraz sa však blíži k dohode s Norwegian Air Shuttle o tom, že nadviaže svoje spoje na odlety nórskeho dopravcu do zámoria.
Vďaka širokej sieti Ryanairu, ktorý lieta na viac ako dvesto letísk po Európe, by mohla nová aliancia osloviť oveľa viac cestujúcich, než môžu veľkí dopravcovia. "Ak sa nám podarí s Ryanairom uzavrieť zmluvu, môžeme pokryť veľa potenciálnych cestujúcich. Rovnako tak by sme radi podobnú dohodu uzavreli s easyJetom," povedal serveru CNN Money Kjos.
Zdroj inšpirácií
Rozdiely medzi klasickými a nízkonákladovými dopravcami sa čím ďalej viac stierajú, oba typy aeroliniek sa navzájom inšpirujú. Pokiaľ ide o kratšie vzdialenosti, lietanie prešlo premenou po vzore nízkonákladových prepravcov - platí sa iba za to, čo skutočne chcete. Keď vyžadujete jedlo, batožinu či sedačku na želanie, priplatíte si.
Naopak pri diaľkových letoch nízkonákladoví dopravcovia využívajú modely, ktoré zaviedli klasické aerolinky: uvažujú o predaji leteniek s garantovaným prestupom, a teda previazanými leteckými spojmi.
Dostupnejšie lietanie
Diaľkové lety sú v súčasnosti pre ľudí oveľa dostupnejšie ako predtým aj u bežných aeroliniek.
International Airlines Group, pod ktorú spadajú letecké spoločnosti British Airways či Iberia, začne v júni ponúkať nízkonákladové lety z Barcelony do USA. Zároveň zvažuje zavedenie pravidelných letov do Argentíny. Skupina potvrdila, že ide o reakciu na nástup lacných aeroliniek do letov cez Atlantik. Z Barcelony chce totiž lietať cez oceán Norwegian Air Shuttle, ktorý nedávno založil v Buenos Aires pobočku.
Tiež Lufthansa využíva čoraz viac svoju nízkonákladovú značku Eurowings pre diaľkové lety. Vlani začala lietať z Kolína nad Rýnom na Kubu, do Dominikánskej republiky a Thajska.