Hodnota majetku Číňana Wanga Weia, ktorý vlastní najväčšiu doručovaciu spoločnosť v krajine S.F. Express, vzrástla po nedávnom vstupe na burzu na viac ako 27 miliárd dolárov, v prepočte 25,5 miliardy eur. To z neho robí tretieho najbohatšieho muža Číny. K úspechu mu pomohol boom obrích internetových obchodov, ako je Alibaba alebo JD.com.
#shunfeng Chinese Courier’s Shares Climb, Making Founder Wang Wei #China ’s Third Richest Man @DHLPaket https://t.co/Pjnfr9O4wV pic.twitter.com/u5qJaZc23R
— Yicai Global 第一财经 (@yicaichina) March 1, 2017
Firma, ktorej sa prezýva čínsky FedEx, vstúpila na burzu v Šen-čene koncom februára prostredníctvom akvizície už kótovanej spoločnosti a počas prvých piatich dní trikrát dosiahla desaťpercentný limit pre posilnenie akcií.
Čínska trojka
A aj keď po správe čínskych štátnych médií, že za obrím rastom boli špekulanti, prišiel mierny pokles, firma sa stala podľa agentúry Bloomberg najhodnotnejším titulom burzy s trhovou kapitalizáciou 285 miliárd juanov, v prepočte viac ako 39 miliárd eur.
Spoločnosť ponúkla investorom 133 miliónov kusov akcií v celkovej hodnote necelých deväť miliárd juanov, čo je niečo cez tri percentá jej celkovej hodnoty. Zakladateľ a šéf spoločnosti Wang Wei, ktorý vlastní asi 65-percentný podiel spoločnosti, vstupom na burzu zväčšil svoje imanie na viac ako 27 miliárd dolárov, čo z neho urobilo tretieho najbohatšieho muža Číny, uvádza časopis Forbes.
Začínal načierno
Rodák z Šanghaja Wang sa pustil do podnikania ako dvadsaťdvaročný. Začínal v tlačiarenstve, ale veľmi skoro vycítil hlad Číňanov po tovare z Hongkongu. Požičal si peniaze od svojho otca a s niekoľkými kuriérmi a jedným autom sa pustil do doručovania balíkov. Vtedy ešte načierno.
Dopyt bol obrovský a čoskoro pribúdali ďalšie pobočky. Firma rýchlo rástla a od roku 1997 v podstate kontroluje dodávky medzi Čínou a Hongkongom. Jej flotila dnes disponuje 36 nákladnými lietadlami a 15timi tisíckami vozov a Wang plánuje vybudovať nákladné letisko v centrálnej čínskej provincii Chu-pej.
Nárast zisku
Prvý zlom v rozvoji firmy prišiel v roku 2003, kedy sa v Číne rozšírila epidémia SARS a dopyt po zásielkových službách vtedy výrazne vzrástol. Ďalší prišiel s rozvojom obrích internetových obchodov, ako je Alibaba alebo JD.com.
Dnes je Wangova spoločnosť najväčším doručovateľom zásielok v Číne. Za rok 2016 očakáva nárast tržieb o takmer 20 percent na 57,5 miliardy juanov (7,9 miliardy eur) a rast zisku o 280 percent na 4,2 miliardy juanov (576 miliónov eur).