Hospodárske noviny prinášajú špeciálny seriál o tom, ako vyzerá práca na miestach, o ktorých pravidelne píšu.
Krízová situácia. Na ovládacom paneli naskočí červená kontrolka. Prichádza prvé hlásenie z radiačného systému. Oznamuje, že v jadrovom reaktore došlo k úniku chladiva. Ďalšia kontrolka. „Prasklo potrubie, hladina vody rýchlo klesá,“ hlási jeden z inžinierov. A skutočne. Číslo na displeji ukazuje, že z pôvodných siedmich metrov vody v kompenzátore objemu, čo je vlastne nádrž na vyrovnávanie tlaku v primárnom okruhu, nie je už ani polovica. Ide pritom o veľkú „dieru“: počas jedinej hodiny by z nej uniklo až sto ton vody, ktorá chladí reaktor s palivom.
Keď nabehnú havarijné systémy
Situácia naberá rýchly spád: voda naďalej klesá, kým, naopak, tlak v ochrannej železobetónovej obálke stúpa. Okrem požiarnych hlásičov húkajú ďalšie tri alarmy. Pre názornosť – predstavte si, že sa naraz prehlušujú policajná siréna, kostolné zvony a pípajúci termostat. Presne tak znie jadrová nehoda zvnútra elektrárne. Nachádzam sa na simulátore, ktorý je vernou kópiou blokovej dozorne tretieho a štvrtého reaktora Atómovej elektrárne v Mochovciach. Čiže tých, ktoré sa ešte stále dostavujú. Čo som práve zažila, bola ukážka toho, ako by reagovali systémy v prípade nehody, pri ktorej by hrozil únik radiácie. „Samozrejme, osádka by nesedela a nečakala, zisťovala by, čo sa deje a operátori sú povinní reaktor odstaviť sami, ak vyhodnotia, že ide o vážnu situáciu,“ ubezpečuje ma počas cvičenia Jozef Kluka, vedúci simulátorového výcviku v mochovskej elektrárni.
Po chvíli sa však situácia upokojí aj sama. Celá prevádzka sa totiž riadi pokročilým automatickým systémom kontroly a riadenia. Nabehnú havarijné systémy, ktoré chladiacu vodu – kľúčovú pre bezpečný chod jadrovej elektrárne – automaticky doplnia. Používa sa na to špeciálny roztok kyseliny boritej, uskladnený v nádržiach v suteréne elektrárne. Bór totiž pohlcuje neutróny, ktoré v reaktore spontánne vznikajú. „Vodou z nádrží sa zaplavuje reaktor, aby sa zabezpečilo dostatočné chladenie paliva,“ opisuje postup vedúci...
Zostáva vám 85% na dočítanie.