Firmy podľa Martina Chocholáčka často nemajú žiadny plán B, čo urobiť, keď uvidia prvé príznaky spomalenia. FOTO: HN/Peter Mayer
StoryEditor

Odborník na e-commerce: S majiteľom Dedoles som sa stretol. Vlani ešte nič nenasvedčovalo tomu, že tak padne

13.05.2022, 00:00
  • Veľa podnikateľov dopláca na to, že majú poddimenzovaný manažment a riadia firmu emocionálne, tvrdí Martin Chocholáček z Enterprise Investors, najstaršej equity spoločnosti v strednej Európe. 
  • V prípade krízy sa síce môžu obrátiť na externého investora, no nie každý dokáže zachrániť padajúci biznis. 
  • Naše e-shopy budú mať pravdepodobne do konca tohto roka o 30 percent nižšie tržby ako vlani.

Vlani ste sa intenzívne stretávali s majiteľmi väčších e-commerce firiem na Slovensku a v Česku. Mali ste aj míting s Jaroslavom Chrapkom, majiteľom Dedolesu, ktorý pred približne mesiacom verejne priznal problémy v jeho firme

Áno, stretli sme sa. Minulý rok to bolo v Dedolese rovnaké ako s každým e-commerce biznisom, s ktorým sme boli v kontakte. Pozorovali sme rast a nikde nebol náznak toho, že dôjde k fundamentálnemu zvratu. Prvé lastovičky možno prišli v poslednom štvrťroku 2021, keď sa začali objavovať správy o zvyšujúcej sa inflácii, ale stále šlo len o drobné zmeny.

Čiže nič nenasvedčovalo tomu, že prichádzajú horšie časy?

Centrálne banky pomaličky zvyšovali úrokové sadzby, no nikto nečakal, že to prejde do extrémov. Majitelia e-commerce vo všeobecnosti trpia preto, že svoj biznis vnímajú ako vlastné dieťa. Roky ho budovali, a sú tak príliš emotívni. Tá racionálna zložka chýba. Za posledné roky rástli 50- až 100-percentne a nerátali s tým, že by došlo k inému vývoju. Každý veril tomu, že pandémia sektoru trvalo pomohla. Narušené dodávateľské reťazce mali síce negatívny vplyv, no dalo sa s tým bojovať a nemalo to signifikantný vplyv na výkonnosť biznisov. A taktiež vtedy nebola prítomná vojna na Ukrajine.

Ako teda vyzeralo e-commerce vo všeobecnosti v roku 2021? 

V rámci našej stratégie sme sa pozerali na rastúce odvetvia a hľadali atraktívne rastúce biznisy. To robíme v podstate od roku 1990, odkedy sme na trhu. Pred piatimi až siedmimi rokmi sme začali pozorovať stúpajúcu krivku v tomto segmente, ľudia zakladali spoločnosti či startupy. Niektoré potom rástli viac, niektoré menej. Chceli sme do niečoho takéhoto zainvestovať, no nikdy sme nemali odvahu ponúknuť valuácie, ktoré si e-commerce žiadal. Tento sektor ich má totiž oveľa vyššie ako tradičná ekonomika. Avšak pandémia posadila ľudí doma na gauč, a keď si niečo chceli kúpiť, nemali na výber a museli ísť na internet. E-commerceové biznisy sa vďaka tomu nakopli a všetky – nech už predávali lacné produkty, luxusné produkty, či niečo medzi tým – vystrelili hore.

To zjavne predznamenalo dobré vyhliadky online biznisu.

Na začiatku sme si neboli istí, či ide o udržateľný rastúci model, no potom sme si...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
18. máj 2022 06:55