Budova Osobného prístavu je vo vlastníctve spoločnosti Slovenská plavba a prístavy a investície do rekonštrukcie sú plánované výhradne zo súkromných zdrojov. Prestavba momentálne čaká už rok a pol na rozhodnutie ministerstva kultúry. FOTO: HN/Pavol Funtál
StoryEditor

Spor na Dunaji: zvýšenie poplatkov je brutálne. Hrozí, že turisti Bratislavu vynechajú, tvrdí lodná firma

31.10.2022, 00:00

V rozhovore s manažérmi spoločnosti Slovenská plavba a prístavy Jaroslavom Michalcom a Marekom Považanom sa dozviete:

  • Kedy by mohla mať Bratislava zmodernizovaný osobný prístav. 
  • Koľko by po novom mohli stáť výlety loďou na Devín.
  • Prečo musela firma zlikvidovať svoje rýchlolode a ako na to vplývala vojna na Ukrajine.

Štátna spoločnosť Verejné prístavy, ktorá spravuje naše dunajské kotviská, nedávno oznámila, že ide dvíhať poplatky za využívanie svojich odstavných plôch. Prvá vlna zdražovania prišla v auguste a druhýkrát má prísť od januára. Zvládnete tieto zvýšené náklady?

Michalco: Už to, že nám výrazné 25-percentné zvýšenie poplatkov za preloženú tonu bolo oznámené krátkym e-mailom začiatkom augusta s tým, že platnosť sa začala ešte v ten deň, nepovažujeme za korektné a férové. Naša spoločnosť preloží 1,5 až dva milióny ton tovarov ročne, vďaka čomu je na cestách o 80-tisíc kamiónov menej. Ide o nemalé zvýšenie, ktoré prichádza v období, keď nás ubíjajú ceny nafty a energií. Mrzia nás argumenty, ktorými Verejné prístavy krok zdôvodňovali.

image

Štát výrazne zdražuje prístavy na Dunaji. Bratislava však bude stále lacnejšia ako Budapešť a Viedeň

Hlavným argumentom bolo, že na Slovensku sú v porovnaní so zahraničím nižšie poplatky a aj napriek zvyšovaniu budeme v tomto smere patriť k tým lacnejším.

Michalco: To je fakt, s ktorým môžeme súhlasiť. Zároveň je však nevyhnutné dodať, že výber poplatku v zahraničí je – na rozdiel od Slovenska – opodstatnený. Verejné prístavy zamlčali, že v zahraničí infraštruktúru, koľaje, žeriavy či rozvody elektrickej energie vlastní buď mesto, územný celok alebo dokonca priamo štát. Tie prístav podnikajúcim subjektom prenajímajú, no zároveň sa oň starajú a do jeho rozvoja neustále investujú. Na Slovensku je však situácia iná. Žeriavy a kompletnú infraštruktúru vlastní naša spoločnosť.

Ako je to pri osobných lodiach?

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 88% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-10-05 14:18:04 - Feat.: 1 - Title: Šéf slovenského Metransu: Kamióny do Istanbulu nahradia vlaky. Nové linky plánujeme aj na Balkán 02 - Modified: 2022-09-04 18:09:19 - Feat.: 1 - Title: Štát výrazne zdražuje prístavy na Dunaji. Bratislava však bude stále lacnejšia ako Budapešť a Viedeň 03 - Modified: 2022-10-18 11:09:41 - Feat.: 1 - Title: Pri brehoch Európy krúžia desiatky tankerov s LNG. Nemôžu vyložiť náklad
01 - Modified: 2024-12-12 12:28:07 - Feat.: - Title: Suez vrátil lodnú dopravu naspäť o 155 rokov. Rastú náklady aj čas doručenia 02 - Modified: 2024-11-23 15:32:59 - Feat.: - Title: Polícia a hasiči zasahovali na nábreží Dunaja, potápala sa jedna zo zakotvených lodí 03 - Modified: 2024-11-22 08:59:21 - Feat.: - Title: Do Dunaja vypustili viac ako 200 pôvodných dunajských rýb s vysielačkami 04 - Modified: 2024-11-13 13:05:00 - Feat.: - Title: Briti proti nemu najprv brojili, potom ho ovládli. Suezský prieplav ovplyvnil svetový obchod i politiku 05 - Modified: 2024-10-26 16:32:01 - Feat.: - Title: V Bratislave skočil muž z mosta, polícii sa ho nepodarilo oživiť
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. december 2024 03:33