Slováci chcú čoraz častejšie nakupovať udržateľne. Uviedla to Eva Sadovská, analytička WOOD & Company.
V posledných rokoch sa podľa nej čoraz viac s nakupovaním skloňuje pojem udržateľnosti. Podľa Európskeho spotrebiteľského platobného reportu spoločnosti Intrum Slováci stále viac túžia utrácať udržateľným a sociálne uvedomelým spôsobom. Avšak vysoká inflácia v krajine ovplyvňuje správanie spotrebiteľov aj v týchto ambíciách.
Rozmohlo sa opravovanie
Podľa reportu by totiž až 63 percent opýtaných Slovákov chcelo nakupovať viac udržateľných tovarov a služieb, ale rastúce životné náklady im to sťažujú. Táto dilema však so sebou prináša aj pozitívny efekt. Až 67 percent respondentov tvrdí, že stále častejšie opravujú a recyklujú staré veci, než by kupovali nové.
"V prvom rade by sme mali nakupovať iba to, čo naozaj potrebujeme, a v duchu ‘radšej kvalita ako kvantita‘. Nezabúdajme na to najmä v období výpredajov, keď sa môžeme nechať zlákať nízkymi cenami a nakúpime aj to, čo nepotrebujeme a ani nechceme," podčiarkla.
Nie všetko, čo sa pokazí, treba podľa nej ihneď vyhodiť a nahradiť novým. "Skúsme viac opravovať, recyklovať či vymieňať," poznamenala Sadovská. Na nákupy treba chodiť s kvalitným nákupným zoznamom.
"Vyhýbajme sa pri nákupoch výrobkom na jedno použitie - či už ide o kupovaný produkt alebo o obal. Je vhodné pred nákupom myslieť nielen na peňaženku, ale pribaliť si aj vlastnú nákupnú tašku," uviedla.
Už aj na Slovensku podľa Sadovskej čoraz viac značiek ponúka udržateľné produkty. Najčastejšie ide o módu a drogériu. Aj pri nich však treba dbať na dostatok informácií, aby sa človek nestal obeťou tzv. greenwashingu (klamlivé informovanie o ekologickom pôvode produktu).
Zdanie môže klamať
"Kúpou produktov lokálnej značky podporujeme slovenských výrobcov. Nie všetko, čo sa javí ako lokálne, bolo skutočne na Slovensku vyrobené. Opäť si treba preštudovať informácie o produkte," upozornila. Výpredaje možno podľa nej využiť na nákup kvalitnejších výrobkov, ale za menej peňazí.
"Ušetriť finančné prostriedky a zároveň znížiť uhlíkovú stopu v súvislosti s dopravou môžeme aj tak, že si vybavíme nakupovanie a mnohé iné služby (pošta, banka, gastro, zábava či relax) takpovediac pod jednou strechou. Takúto možnosť ponúkajú v súčasnosti moderné nákupné centrá," doplnila.
Dodala, že v súčasnosti sa do popredia čoraz viac dostáva kombinácia nakupovania v kamenných predajniach a vo svete online. Niektoré nákupné centrá ponúkajú služby pre všetky spôsoby nakupovania. Efektívne sa tak dá prepojiť online nakupovanie s nakupovaním vo fyzických prevádzkach. Zákazníci, ktorí si tovar objednali online, už nemusia doma čakať na kuriéra a môžu si nechať zadarmo doručiť tovar do kamenných predajní.