Takmer polovica Slovákov minie tento rok za vianočné darčeky pre svojich blízkych menej ako v minulosti. Pätina ľudí čaká na zľavy a jeden z desiatich nebude kupovať žiadne darčeky. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu, ktorý na prelome októbra a novembra realizovala agentúra STEM/MARK pre Home Credit Slovakia.
"Na otázku, aký vplyv bude mať vysoká inflácia na nakupovanie darčekov, odpovedalo až 46 percent opýtaných, že v porovnaní s minulosťou minú menej. Na druhej strane, je tu 20 percent Slovákov, ktorých zdražovanie pri predvianočnom nakupovaní nijako nelimituje. Rovnaký počet respondentov zase čaká na výpredaje, niektorí pre zmenu kúpili darčeky v predstihu, lebo si myslia, že tesne pred sviatkami budú drahšie," priblížil analytik trhu spoločnosti Jaroslav Ondrušek.
Najčastejším darčekom tohtoročných Vianoc bude oblečenie, ktoré podľa prieskumu dostane polovica Slovákov. Nasleduje kozmetika (43 percent), knihy (40 percent), drobné darčekové predmety (29 percent) a elektronika (20 percent). Takmer pätina (19 percent) dostane hotovosť a o niečo menej (po 17 percent) športové vybavenie či darčekové balíčky.
Ako ďalej ukázal prieskum, 26 percent opýtaných dá za darčeky pre jedného člena domácnosti menej ako 40 eur. Ďalších 21 percent minie maximálne dvojnásobok a 17 percent trojnásobok.
Na druhej strane, niektorí si dovolia minúť oveľa viac, tri percentá respondentov aj vyše 400 eur. Najbežnejším zdrojom financovania darčekov je pre Slovákov výplata (57 percent), úspory (39 percent) a kreditná karta (13 percent). Nasleduje úver či nákup na splátky.
Štyria z desiatich Slovákov väčšiu časť darčekov kúpia v e-shopoch a menšiu časť v kamenných predajniach. Opačnú preferenciu pri kombinovanom nakupovaní má 27 percent respondentov. Výlučne v klasických obchodoch nakupuje 13 percent ľudí a iba na internete šesť percent.
To, že sú Slováci citliví na rast cien tovarov a služieb, odzrkadľuje podľa prieskumu aj ich pomerne časté vyhľadávanie zliav a výpredajov. Pätina nakupuje vianočné darčeky jedine v zľavách a viac ako 80 percent aspoň ich časť. Veľkú väčšinu darčekov plánujú opýtaní nakúpiť na Slovensku, len 12 percent v zahraničí.
V takom prípade je to najčastejšie Rakúsko (43 percent), nasleduje Česká republika a Poľsko (po 31 percent), ale aj Nemecko a Maďarsko.