Projekt obnovy a modernizácie Vajnorskej radiály v Bratislave je ukončený. Cestujúcim mestskou hromadnou dopravou (MHD) prináša bezpečnejšiu a rýchlejšiu, ale aj tichšiu električkovú trať od Kuchajdy po Zlaté piesky.
Jeho súčasťou sú aj prvé zelené prístrešky na združenej zastávke Zlaté piesky. Celkové náklady na projekt dosiahli necelých 25 miliónov eur, z toho časť bola hradená z eurofondov.
"Oprava Vajnorskej radiály bola nevyhnutná a nebolo ju možné odkladať. Za vyše 30 rokov si táto dôležitá trať prešla len jednou malou opravou v roku 1990. Jej stav bol dlhodobo nevyhovujúci," skonštatoval na stredajšom brífingu primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Obnovili nielen koľajnice
Za posledných deväť mesiacov bolo na úseku Kuchajda - Zlaté piesky vymenených viac ako osem kilometrov koľají s bokovnicami na tlmenie hluku, zmodernizovaných 14 zastávok s vyvýšenými nástupišťami a osadených 12 nových elektronických informačných tabúľ. Pribudol aj nový mobiliár.
Električky môžu zároveň jazdiť nielen tichšie, ale aj rýchlejšie. Kým pôvodne mohli jazdiť rýchlosťou 15 až 30 kilometrov za hodinu (km/h), v súčasnosti môžu jazdiť rýchlosťou 60 km/h.
Súčasťou projektu sú aj nové prístrešky na združenej zastávke pre električky a autobusy na Zlatých pieskoch. Na strechy prístreškov vysadili bezúdržbový rozchodník, ktorý okrem estetickej funkcie pomáha brániť prehrievaniu strechy prístreška v letných mesiacoch.
Počas zrážok bude vrstva substrátu plniť vodozádržnú funkciu, a preto nie je nutné ani dodatočné zavlažovanie tohto rozchodníka. Ide o prvé zelené prístrešky MHD v Bratislave.
Dôležitý článok k rozvoju Nového Mesta
"Teší ma, že sa nám takto rozsiahly projekt podarilo zrealizovať za úctyhodných deväť mesiacov aj s ohľadom na to, že predpokladaná životnosť tejto trate je vďaka všetkým zrealizovaným prácam pri starostlivej údržbe 30 rokov. Čoskoro plánujeme zvýšiť prevádzkovú rýchlosť električiek na vybraných úsekoch Vajnorskej radiály," poznamenal predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava Martin Rybanský.
Projekt pozitívne vníma aj starosta Nového Mesta Matúš Čupka. "Ide o dôležitý a potrebný projekt pre našu mestskú časť. Dáva zároveň impulz na ďalší rozvoj tejto časti Bratislavy, ktorá by tak mohla ešte viac prosperovať," poznamenal Čupka s tým, že počas prác na tomto veľkom dopravnom projekte nezaznamenali žiadne veľké sťažnosti či komplikácie.
Projekt bol realizovaný z nenávratného finančného príspevku prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.