Výstavba úseku diaľnice D4 medzi bratislavskou Račou a Záhorskou Bystricou, ktorej súčasťou je tunel Karpaty, bude patriť medzi strategické investície.
S výstavbou takmer 12,5 kilometra dlhého úseku, ktorého väčšinu bude tvoriť tunel Karpaty, by sa malo začať koncom roka 2029. Určenie investičného projektu za strategickú investíciu v stredu schválila vláda.
"Realizácia projektu ‘Diaľnica D4 v úseku Bratislava-Rača - Bratislava-Záhorská Bystrica‘ predstavuje významný krok v rámci rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky. Projekt prispieva k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej dopravy, znižuje záťaž na existujúce komunikácie a zlepšuje životné prostredie pre obyvateľov dotknutých oblastí," uviedlo ministerstvo dopravy vo vládnom materiáli.
Nový úsek diaľnice medzi bratislavskou Račou a Záhorskou Bystricou má prepojiť už existujúce úseky D4. Súčasťou projektu je výstavba takmer 12 km dlhého tunela Karpaty, ktorý má prechádzať cez pohorie Malých Karpát.
"Nový úsek diaľnice je súčasťou budovaného diaľničného obchvatu Bratislavy (diaľnica D4), ktorý výrazne napomôže vyriešiť problém tranzitnej dopravy, ako aj problém nedostatočnej kapacity cestnej siete hlavného mesta Bratislava. Výrazne napomôže dopravnej obsluhe dotknutého územia a odľahčí priľahlé obce od tranzitnej dopravy, ktorej má primárne slúžiť diaľničná sieť," uviedol rezort dopravy.
O vydanie osvedčenia o strategickej investícii požiadala Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ktorá je investorom projektu. Projekt je zaradený do súhrnnej transeurópskej dopravnej siete na území Slovenskej republiky.
Určiť projekt ako strategickú investíciu umožnil zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), ktorý podpísal prezident Peter Pellegrini 26. júna.
Tento zákon poslanci Národnej rady schválili opätovne po tom, ako ho vetovala predchádzajúca hlava štátu Zuzana Čaputová. Cieľom právnej normy je urýchliť výstavbu projektov vo verejnom záujme.