Aký bude vplyv konsolidácie na výkonnosť retailového sektora a aké kroky by mali podniknúť maloobchodné spoločnosti na zmiernenie jej dôsledkov?
Keďže udržateľnosť verejných financií sa už nachádzala vo vysokom pásme rizika, začatie konsolidácie je potrebné vnímať v rovine nevyhnutnej zodpovednosti. Samozrejme, o samotnej štruktúre prijatého konsolidačného balíka sa vedú diskusie a polemiky, niektoré odborné, niektoré politické.
Všeobecná pozícia retailového sektora v základnom rámci je taká, že sme očakávali viac ambiciózne konsolidačné úsilie na strane výdavkov štátu a viac opatrení podporujúcich ekonomický rast.
Ťažisko prijatých opatrení je na príjmovej strane rozpočtu, pričom nárast firemných daní tvorí až 40 percent z celého balíčka, čo bude mať negatívny vplyv na investičnú atraktivitu, konkurencieschopnosť ekonomiky, trh práce a infláciu.
Makroekonómovia očakávajú pozitívny dôsledok konsolidácie v rokoch 2027 a 2028 v podobe nižšej rizikovej prirážky slovenských dlhopisov, ktorá pomôže k rýchlejšiemu ekonomickému rastu.
Keďže domácnostiam okrem seniorov v roku 2025 klesnú disponibilné príjmy, očakávame mierny vplyv aj na spotrebu. Na úrovni maloobchodu, špeciálne predajcov potravín, je vysoká úroveň konkurencie, ktorá prirodzene tlačí ceny nadol. Predpokladám, že predajcovia budú mať naďalej snahu zabezpečiť cenovú dostupnosť najmä základných položiek dennej spotreby.
Ktoré legislatívne zmeny by mohli najviac pomôcť rozvoju retailového sektora v regiónoch?
V rámci aktivít Zväzu obchodu vyvíjame úsilie, aby sa dostupnosť potravín zadefinovala ako služba vo verejnom záujme. Na to by, samozrejme, mala nadväzovať ďalšia aktivita štátu smerujúca k realizácii konkrétnych podporných mechanizmov. O možných riešeniach komunikujeme primárne s ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie.
Čo je potrebné pre podporu rozvoja miestneho podnikania v oblastiach, kde retail zápasí s nízkym dopytom? Presnejšie, ako riešiť problematiku nedostatočnej dostupnosti potravín takzvaných potravinových púští?
Problematiku potravinových púští, rozvoja lokálnej produkcie a podporu kvality života ľudí žijúcich na vidieku komunikujeme z dôvodu, že v oblastiach vidieka sú prítomné výlučne domáce obchodné siete, ktoré s týmito problémami majú kontakt a reálnu skúsenosť.Náš záujem na podporných riešeniach je preto prirodzený a zároveň autentický, nejde o účelové PR aktivity. Pokiaľ ide o potraviny, domáce obchodné siete majú skutočný záujem udržať živé obchodné vzťahy s lokálnymi výrobcami, čo je pre väčšinu z nich existenčná záležitosť.
Ilustratívne, iba najväčší domáci obchodný reťazec spolupracuje s viac ako 1 300 lokálnymi výrobcami, čo je potenciál, ktorý má širší presah ako len biznisový a je potrebné ho rozvíjať. V okolitých krajinách efektívne fungujú podporné mechanizmy, stačí sa inšpirovať a podporu slovenského vidieka vrátane maloobchodu a lokálnej produkcie riešiť ako naliehavú prioritu.
Ako hodnotíte komunikáciu s vládou k týmto témam?
Zostáva vám 60% na dočítanie.