Sankcie, ktoré v posledných dňoch uvalili niektoré arabské krajiny na Katar, dopadajú tvrdo hlavne na tamojší národný dopravca, spoločnosť Qatar Airways. Aerolinky prišli o veľkú časť zákazníkov, navyše musia do viacerých destinácií lietať oveľa dlhšiu trasou.
Katarský dopravca sa teraz môže cítiť podobne ako izraelský El-Al. Pre neho je vzdušný priestor Arabského polostrova zakázaný už dlho, a tak pri letoch do juhovýchodnej Ázie musí lietať aj inak ako priamou trasou, napríklad cez Saudskú Arábiu.
Bahrajn, Egypt, Saudská Arábia a Spojené arabské emiráty uzavreli vzdušný priestor pre katarské lietadlá, ktoré tak musia pre viacero trás zvoliť inú cestu. Najväčšie zdržanie naberajú pri letoch do Afriky - lietadlo musí z Dauhy letieť okolo polostrova, cez pevninu môže len v Ománe.
Napríklad let z Dauhy do sudánskeho Chartúmu bežne trvá okolo troch hodín a dvadsiatich minút, ako ukazuje Flightradar24.com. Po zavedení sankcií let trvá už takmer šesť hodín, pretože letí veľkú okľukou.
Okrem oneskorenia je to pre dopravcu aj ďalšie komplikácia v podobe vyšších nákladov na palivo. Zdržanie sa týka aj niektorých letov do Európy, napríklad do Atén alebo Ríma.
Pre dopravcu je ale najviac citeľný zákaz letov do niektorých krajín, najmä do Saudskej Arábie. Dopravca musel do krajiny vypraviť už niekoľko evakuačných letov pre uviaznutých cestujúcich v tejto krajine, pri ktorých lietadlo muselo letieť cez Omán a muselo ísť o iného než katarského dopravcu. Do Saudskej Arábie bežne vypravia cez päťdesiat letov denne, čo je desatina letového poriadku.
Qatar Airways flights to Africa are those most affected by overflight ban. QR1323 added 2 hr 20 min of flight time. https://t.co/TOJRV46jSQ pic.twitter.com/oDCkRlY5vh
— Flightradar24 (@flightradar24) June 6, 2017
Šéf aeroliniek Akbar Al Baker kvôli kríze odcestoval z veľkého zhromaždenia medzinárodného združenia dopravcov IATA v mexickom Cancúne späť do Kataru. IATA vyzvala vlády okolitých krajín, aby vzdušný priestor znovu uvoľnili.
Opatrenie prichádza v čase, keď aerolinky z oblasti Perzského zálivu bojujú s poklesom ziskov aj úbytkom cestujúcich, pritom majú objednané desiatky nových strojov. Špekuluje sa tak o tom, že za sankciami môže byť aj záujem iných dopravcov z okolitých krajín, predovšetkým Emirates. Qatar Airways vlani prepravili vyše tridsať miliónov pasažierov, v nákladnej doprave patria medzi desiatku najväčších na svete.