Štrajk vo Volkswagene končí. Nedeľňajšie 15. kolo rokovaní odborov s vedením spoločnosti prinieslo ovocie. Spoločnosť Volkswagen Slovakia a odborová organizácia Moderné odbory Volkswagen (MOV) sa dohodli na novej kolektívnej zmluve.
Tá bude mať platnosť viac ako dva roky - od 1. 6. 2017 do 31. 8. 2019. Výroba sa v podniku opätovne obnovila v pondelok 26. júna 2017 o šiestej hodine ráno.
"Týmto spôsobom sme sa rozhodli prispieť k zabezpečeniu dlhodobej perspektívy pre našich zamestnancov aj pre spoločnosť," uviedla hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová.
Zástupcovia MOV zamestnancom oznámili ukončenie štrajku na sociálnej sieti. "Ukončujeme ho veľmi úspešným kolektívnym vyjednávaním. Všetky body, ktoré sme chceli, máme uzatvorené. Podarilo sa nám dohodnúť zvýšenie tarifných tried o 14,12 percent postupne do novembra 2018," zhodnotil predseda MOV Zoroslav Smolinský.
Zároveň poďakoval všetkým, ktorí sa na štrajku zúčastnili, alebo ho podporovali. "Bez ich úsilia a sily by sme tento úspech nedosiahli," zdôraznil.
Pozrite si aj video z toho, aká atmosféra panovala počas štrajku:
Najdôležitejšie body dohody:
Zvýšenie tarifných miezd:
- Zvýšenie tabuľkových tarifných miezd o 4,7 percenta k 1. 6. 2017.
- Zvýšenie tabuľkových tarifných miezd o 4,7 percenta k 1. 1. 2018.
- Zvýšenie tabuľkových tarifných miezd o 4,1 percenta od 1. 11. 2018 do 31. 8. 2019.
- S novým systémom bude možné od roku 2018 zvýšiť tarifnú triedu vyššiemu počtu zamestnancov v rámci organizačnej jednotky v priebehu jedného roka.
- Noví zamestnanci budú od 1. 8. 2017 nastupovať s tarifnou triedou 3, pričom doterajší zamestnanci v tarifnej triede 2 budú preradení automaticky do tarifnej triedy 3.
Ďalšie dohodnuté body:
- Jednorazová platba vo výške 500 eur k 1. 6. 2017 pre všetkých zamestnancov – rovnaká suma pre všetky tarifné triedy.
- Náhrada príjmu počas prvých troch dní pracovnej neschopnosti vo výške 40 percent priemernej mzdy.
- Zvýšenie príspevkov pre dobrovoľných darcov krvi.
- V rokoch 2018 a 2019 jeden dodatočný deň dovolenky ročne, a to za predpokladu platnosti dohody o konte pracovného času.
Napätá atmosféra
K štrajku sa v bratislavskom Volkswagene schyľovalo už dlhšie. Atmosféra v automobilke bola napätá a Smolinského Moderné odbory avizovali ostrý štrajk už začiatkom tohto mesiaca.
Po neúspešnom deviatom kole kolektívneho vyjednávania vtedy Smolinský vyhlásil: "Zahraničný investor, ktorý tu pôsobí 25 rokov, si sem dosadí ľudí, ktorí keď nevedia, ako si pomôcť so silou odborov, sa snažia tieto odbory diskriminovať a zlikvidovať."
Odbory požadovali jednorazové 16-percentné zvýšenie miezd, zatiaľ čo firma pred štrajkom ponúkala nárast platov v dvoch termínoch dohromady o asi 8,5 percenta a tiež nižšiu hodnotu jednorazového bonusu, ako obe strany nakoniec dohodli.
Odborári s definitívou oznámili štrajk 14. júna. „V utorok o šiestej hodine ráno bude výroba zastavená. Mali sme vôľu vyjednávať a stále máme, no po dlhých rokovaniach neprišlo k zhode a preto sme boli nútení k tomuto kroku,“ vyhlásil Smolinský.
Ako na festivale
Prvý ostrý štrajk na poli automobilového priemyslu na Slovensku sa začal 20. júna. Pracovníci namiesto príchodu do práce zostali pred bránami fabriky.
Z davu sa ozýval piskot píšťaliek a húkajúcich sirén megafónov. Okolie hlavnej brány podniku bolo obklopené transparentmi s heslami „Aj my sme súčasťou koncernu“, „Nechceme egoistické vedenie“, či „neponižujte nás“. Podľa odhadov odborárov sa na mieste zhromaždilo približne dve-tri tisíc ľudí.
Výroba sa prakticky zastavila. Napríklad v prvý deň štrajku sa nevyrobilo ani jedno SUV vozidlo a iba 43 vozidiel z kategórie New small family. Len na porovnanie, z výroby počas plnej prevádzky vychádza každých 16 minút hotové SUV vozidlo a každú jednu minútu vozidlo z kategórie New small family.
Štrajk podporilo aj množstvo ďalších organizácií. Medzi nimi aj Bratislavský dopravný podnik, Bratislavská vodárenská spoločnosť, ktorá na miesto štrajku priniesla kvôli vysokým teplotám dve cisterny pitnej vody, či odborová organizácia Nezávislé české odbory z Mladej Boleslavy.
Počas štrajku to pred hlavnou bránou podniku miestami vyzeralo ako na festivale. Hrala hudba, ľudia si priniesli rybárske stoličky, grily, stany a dokonca aj bazény.
Šesť dní
Prvé dni štrajku pokračovala patová situácia, ktorá sa v rokovaniach ťahala už šesť mesiacov. Rokujúce strany - vedenie spoločnosti a odbory - sa dohodnúť nevedeli. Prvé náznaky obratu prišli v piatok. „Deň priniesol výraznejší posun. S priebehom som spokojný,“ vyhlásil vtedy Smolinský.
Ešte optimistickejšie naladení išiel Smolinský zo sobotňajšieho rokovania. „Dnešné rokovania boli veľmi priame a ústretové. Obidve strany sme predviedli veľmi konštruktívne návrhy. Aj keď sme sa dnes nedohodli na konečnom výsledku, myslíme, že spejeme k dohode,“ uviedol na brífingu.
Definitívny zlom prinieslo až nedeľňajšie 15. kolo rokovaní, ktoré trvalo celý deň. Začalo o desiatej predobedom a obe strany po vlastnej linke oznámili dohodu až po dvadsiatej hodine. Historicky prvý štrajk v bratislavskej automobilke tak trval šesť dní.