Napriek oficiálne otvorenému trhu a štyrom slobodám pohybu sa západoeurópske krajiny snažia zamedziť pôsobeniu lacnejších východoeurópskych dopravcov a vymýšľajú čoraz viac prekážok pre ich podnikanie.
Napríklad, vo Francúzsku musí vodič poberať minimálnu francúzsku mzdu, v Nemecku a Belgicku nesmú vodiči oddychovať v kabíne.
Policajti toto porušenie zákona postihujú pokutami vo výške 1 800 eur.
Neporušujú krajiny západnej Európy princíp otvoreného trhu? Prečo prijímajú také opatrenia? Ako môžu reagovať východoeurópske krajiny? Bolo by vhodné prijať nejaké protiopatrenia? Ak áno, aké?
Spýtali sme sa odborníkov, prečítajte si ich odpovede.
Matej Krajčovič, analytik spoločnosti Capital markets: "Tieto opatrenia sa nedajú nazvať priamo porušením slobodného trhu. Krajiny dopravcom neudelili poplatky za vstup alebo používanie verejných komunikácií na ich území. Je to ale rozhodne zásah do slobody a súkromia kamiónových dopravcov. Pozastavil by som sa pri opatrení Francúzska, kde vodič z inej krajiny musí mať francúzsku minimálnu mzdu.
Ak sa tým Francúzsko snaží znevýhodniť medzinárodných dopravcov, a ak vôbec toto opatrenie bude efektívne vymáhateľné, ide tak krajina len sama proti sebe nakoľko myšlienka vytvoriť viac priestoru pre francúzskych autodopravcov je síce pekná, no v širšom kontexte tak vláda len podnecuje návrat k odvetviu, ktoré pre vyspelú ekonomiku akou je Francúzsko znamená zvyšovanie výdavkov odberateľov za účelom udržania rentability a chodu odvetvia.
Ak však existuje lacnejšia alternatíva tak takýto krok je neefektívny a v dlhodobejšom horizonte škodlivý. Francúzsko by sa malo trendu vývoja prispôsobiť, vytvoriť nové príležitosti, v zmysle vývoja krajiny, pre ľudí, ktorí by potenciálne nahradili medzinárodných dopravcov, neobmedzovať voľný trh a ísť cestou rozvoja a nie cestou sileného vytvárania zamestnanosti a neefektívnych príležitostí. Koniec koncov na to doplatí ekonomika ako celok.
Pri tom toto všetko môže teda vzniknúť na základe krkolomne vymáhateľného opatrenia. Pre východoeurópske krajiny žiaľ nie je veľa reálnych možností. Najprijateľnejšie je rokovanie s predstaviteľmi vlády, pričom však ideálne by bolo nájsť odbytiská inde.
To však môže byť problém keďže sa jedná o rozvinuté ekonomiky a tie z hľadiska platobnej schopnosti a objemu odoberania tovarov sú značne konkurencieschopné. Ekonomicky nie je príliš škodlivé prinútenie vodičov kamiónov neodpočívať v ich kabínach, no z hľadiska osobnej slobody je to nepríjemný zákaz a od týchto krajín je to obmedzujúce."
Richard Koza, investičný poradca: "Áno, to je presne ten prístup krajín EÚ ako Nemecko, Rakúsko, Francúzsko a ďalších, ktoré po nás chcú dodržiavanie všetkých pravidiel a povinností. Ale tieto krajiny si pre seba vyhradzujú právo nariadenia nedodržiavať, prípadne si ich "upraviť" tak, že vyhovujú len im.
Aj preto je EÚ združením, v ktorom si nie sú všetci rovní. Naopak sú tu niektorí "rovnejší". Potom je ale otázkou, či je pre naše krajiny ako ČR či SR výhodné v takom zväzku zotrvávať. Podľa mňa skôr nie. Je to totiž len iná forma "kolonializmu"."
Peter Bukov, hlavný analytik TopForex: "Napriek existencii Európskej únie, ktorá by mala štáty a ich ekonomiky spájať, pretrváva v mnohých krajinách únie stále protekcionistický duch. Máme tu rôzne byrokratické nezmysly, medzi ktoré podľa mňa patrí aj nariadenie o povinnom odpočinku mimo auta. Nie som odborník na jednotlivé ekonomiky, ani na kamiónovú prepravu, ale v opatreniach vidím klasickú snahu krajín dohnať výpadky na daniach a odvodoch.
Keďže tovar cez Francúzsko, Nemecko a Belgicko prepravujú firmy so sídlom v krajine s výrazne lacnejšou pracovnou silou, rozhodli sa štáty zaviesť pokuty a sankcie, aby svoje štátne kasy znova naplnili.
Toto rozhodne nie je správna cesta. Štáty by sa mali snažiť o odstraňovanie bariér pri voľnom pohybe tovarov a služieb, a nie o ich vytváranie. Tieto opatrenia budú mať logicky negatívne externé následky, ako napríklad masové prespávanie vodičov v Česku, čo zase ohroziť niektoré české logistické firmy. Nemyslím si, že riešením je prijatie protiopatrení, ale skôr hľadanie kompromisov a dohody."
Jakub Rosa, analytik Across Private Investments: "Európski predstavitelia majú v poslednom období plné ústa solidarity, akonáhle sa však jedná o vlastné záujmy západných krajín, solidarite je koniec. Tvrdenia Európskej komisie o vytvorení jednoduchších podmienok pre pracovníkov v doprave sú do značnej miery skreslené. Opatrenia smerujúce proti nelegálnemu zamestnávaniu, zníženiu administratívnej záťaže podnikov či zneužívaniu pracovníkov sú vítané v každom odvetví.
Nie všetky chystané opatrenia však riešia každodenné problémy kamionistov a ich zamestnávateľov. Umelo vytvárajú prekážky a zhoršujú podmienky pri vykonávaní tejto podnikateľskej činnosti. Západoeurópske krajiny týmto bojujú proti sociálnemu dumpingu, avšak na úkor obmedzovania základných slobôd voľného trhu, čo vnímam negatívne. Z predstaveného balíka cítiť výrazný vplyv západoeurópskych štátov, ktorí si strážia domáci trh pred dopravcami z ostatných európskych štátov.