Následky jarného mrazu, ktorý v Turecku zničil veľkú časť úrody lieskových orechov, sa môžu prejaviť aj v peňaženkách Slovákov. Hrozí totiž, že kvôli tomu zdražejú pochúťky ako Nutella alebo Toffifee, píše nemecký denník Die Welt. Lieskových orechov bolo málo aj pred tromi rokmi.
Turecko je najväčší svetový vývozca týchto orechov. Na severovýchode krajiny sa pestujú na 660 tisícoch hektároch, čo pokryje až 70 percent svetového dopytu. Ročne krajina vyvezie okolo 800 tisíc ton lieskových orechov. Tento rok ale počíta len so zhruba 540 tisíc tonami.
"Jediný nočný mráz zničil polovicu tohtoročnej úrody," cituje Welt.de Rainera Lückenhausena z hamburskej firmy Schlüter und Maack, ktorá okrem lieskových orechov dováža aj cukor či kakao. "Preto idú ceny orechov o 60 až 66 percent nahor. Cena pre spotrebiteľov a ostatných odberateľov sa tomu bude blížiť, keď bude zber v Turecku taký zlý. Je to normálny ekonomický proces, "dodal.
Ešte na jar stáli lieskové orechy 4 860 eur za tonu, ale teraz musia výrobcovia potravín platiť za tonu necelých 8 tisíc. Teraz sú tak lieskové orechy takmer rovnako drahé ako makadamové orechy, za ktoré obchodníci platia 7 tisíc eur za tonu.
Ceny neporastú hneď, odhaduje výrobca Nutelly
Orechy z Turecka dováža najviac Nemecko, po ňom nasleduje Taliansko a Francúzsko. Ich najväčším spotrebiteľom je taliansky koncern Ferrero Rocher, výrobca oblátok Hanuta alebo nátierky Nutella. Spoločnosť však neočakáva okamžitý rast maloobchodných cien.
V obľúbenej Nutelle tvoria lieskové orechy 13 percent. Ak zdražie východisková surovina o 60 percent, môže to mať vplyv aj na konečnú cenu pochúťky. Vlani utŕžil Ferrero za produkty vyrábané z tureckých orechov 119 miliónov dolárov.
Aj potravinársky koncern Mondelez, predtým Kraft Foods, sa obáva podľa Die Welt nižšej úrody. Milka a Cadbury sú síce len dva z jeho produktov, ale firma odhaduje, že kvôli vyšším nákladom na suroviny budú musieť zdražieť.
Situácia je podobná ako pred tromi rokmi, kedy bola tiež zlá úroda. Vtedy stúpli ceny lieskových orechov tiež o 60 percent. Konečné produkty vtedy síce zdraželi, ale nie tak, ako sa všetci obávali.