V minulých rokoch na akciové burzy vo svete vstupovali najmä technologické giganty, ktoré vznikali v období vrcholiacej realitnej bubliny v USA v rokoch 2006 až 2008. IPO spoločností Facebook, Twitter, Zynga, Netfelix či Alibaba v minulých rokoch boli iba vrcholom ľadovca, mašinérie vzniku nových technológií najmä v Silicon Valley, ktorý umožňuje jedinečný technologický pokrok.
Tomuto premyslenému systému „startupov“, „angel“ venture a inštitucionálnych investorov nie je možné konkurovať aktuálne iným systémom motivácie vývojárov, manažérov či vizionárov, ktorí naozaj posúvajú kvalitu života, no najmä zvyšujú efektívnosť míľovými krokmi.
Tak ako všetko, čo človek v minulosti vymyslel, aj samotný životný cyklus každej technológie či odvetvia má svoje štádiá a uvedomovaním si fázy, v ktorom sa ten-ktorý výrobok, spoločnosť odvetvie nachádza, dokáže investorom nielen veľa prostriedkov zarobiť, ale najmä ušetriť.
Zdroj: internet
Najnebezpečnejšie pre investorov je, ak výrobok, spoločnosť či odvetvie je vo fáze nadšenia, chamtivosti a klamu, keď proces motivácie zvykne v určitom okamihu zaslepiť nielen neskúsených individuálnych investorov, ale aj inštitucionálni investori prestanú rešpektovať základné poučky ekonomickej výhodnosti a vyhlásia novovzniknuté trendy a prehnanú valuáciu za nový status quo.
Pri vstupe akcií spoločnosti Facebook či Alibaba na obchodné parkety amerických búrz sa ozývali hlasy o vznikajúcej bubline. V skutočnosti však nasledujúci vývoj cien akcií spoločnosti potvrdil, že prví investori neboli chamtiví a umožnili aj širšej verejnosti participovať na raste firiem, keďže po IPO cena akcií ešte rastie.
Na budúci rok je však predbežne ohlásené IPO spoločnosti UBER, ktorá dnes v 220 mestách na celom svete revolučne reformuje odvetvie taxikárov spôsobom, proti ktorému sa skostnatené systémy taxikárskych cechov najmä v západnej Európe búria. Spoločnosť UBER umožnila vstup investorom do jej akcionárskej štruktúry v júni v tomto roku, pri valuácii, ktorá z nej robila 17-miliardovú spoločnosť.
V minulom týždni zazneli v kuloároch reči, že sa chystá nové kolo zvyšovania kapitálu, konkrétne ide o vstup investorov s balíkom jednej miliardy dolárov, čo má podporiť medzinárodný rozvoj spoločnosti. Problémom však je, že podiel, ktorý sa za miliardu predáva, posúva valuáciu spoločnosti na 40 miliárd dolárov, čo je dnes napríklad viac ako trhová kapitalizácia spoločností SONY (25 miliárd dolárov) či Philips (28 miliárd dolárov). A to všetko pri právnej neistote, ktorej softvér a systém podnikania spoločnosti v jednotlivých krajinách dnes čelia.
Podobne raketovo rastúci fenomén z Číny, výrobca mobilných telefónov firma Xiaomi, aktuálne svetová trojka, ktorá vznikla iba pred 4 rokmi uvažuje, že umožní vstup investorov do svojej akcionárskej štruktúry opäť pri valuácii okolo 40 až 50 miliárd amerických dolárov. Postupne nenápadne rastúce nadšenie naznačuje, že 6 rokov trvajúci býčí trh lieči traumy, ktoré zanechal na psychike investorov bankrot Lehman Brothers a AIG v roku 2008, a investori dnes sú opätovne čoraz odvážnejší, čo po čase prerastie do neomylnosti a podceňovania rizika.