Od svojho výskumu si John German veľa nesľuboval. Ako vždy chcel ale odviesť prácu poriadne a to až s puntičkárskym zápalom. Rok a štvrť od dokončenia svojej emisnej štúdie nestíha poskytovať rozhovory. Stal sa hlavným katom jednej z najväčších firiem sveta, píšu Lidovky.cz.
Automobilový inžinier John German dookola vysvetľuje, ako sa to celé zbehlo. Šedivý okuliarnatý chlapík trávi s novinármi najprestížnejších denníkov aj dvanásť hodín denne. Nevedomky odštartoval aféru s bezprecedentným emisným podvodom, ktorý podľa všetkého oberie mocný Volkswagen o desiatky miliárd eur na pokutách či predajných stratách. A pomaly sa otáča aj na ďalšie automobilky.
"Nečakali sme, že niečo objavíme," priznal denníku The Guardian. Celá vec začala veľmi nenápadne. Zamestnanec malej neziskovky organizácie Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT) dostal na začiatku minulého roka echo od kolegu z Európy Petera Mocka, ktorý narazil na nezrovnalosti pri dvoch modeloch Volkswagenu - Jetta a Passat s dieselovým motorom.
Nezdali sa mu výsledky emisných testov. V tej chvíli sa John German z Michiganského Ann Arbor rozhodol, že obe autá vyskúša priamo na ceste v naozajstnej prevádzke.
Na univerzite v Západnej Virgínii si požičal špeciálnu sondu, umiestnil ju do výfuku dvoch Volkswagenov a jedného BMW. "Oba Volkswageny v normálnych cestných podmienkach významne prekročili svoje oficiálne emisnej hladiny. Bolo to nevysvetliteľné a prekvapujúce," čudoval sa.
Čítajte aj:
Kauza Volkswagen môže mať prekvapivý záver. Revolúciu v jazdení
Volkswagen opraví autá. Spotreba i výkon sú v ohrození
Volkswagen ukázal akčný plán. Toto čaká majiteľov problémových áut
Nadšenie pre jeho objav ho neopúšťa. Len pre ilustráciu jeho súčasného rozpoloženia: keď si konečne našiel chvíľku a zavolal svojej žene do Ann Arbor, povedala mu, že po tom, čo dokázal, už môže šťastne odísť do dôchodku. Lenže toto počuť nechcel.
"Nie, nie, nie, to si ešte nemôžem dovoliť," odvetila manželke nová mediálna hviezda, ktorá pomohla zostreliť z čela Volkswagenu Martina Winterkorna a ďalších kľúčových manažérov. Ľudí s mnohonásobne vyšším platom a vplyvom. Pritom úmysel Germana a jeho európskeho kolegu Mocka bol celkom iný ako ponížiť globálneho giganta. Chceli dosiahnuť, aby Európania vyrábali čistejšie dieselová autá. Testy mali poslúžiť ako dôkaz.
Nepriaznivé výsledky prvých jázd s modelmi Passat a Jetta ho ako puntičkára naplnili nedôverou. Bol presvedčený, že muselo dôjsť k technickej chybe. Preto prešiel ďalších viac ako 1200 míľ zo San Diega do Seattlu, aby si bol istý. Výsledok: emisie škodlivých oxidov dusíka presiahla pri Jette americkú normu tridsaťpäťkrát, pri modeli Passat dvadsaťkrát.
"Boli sme v šoku, mysleli sme, že tie autá budú čisté," povedal German podľa denníka The Daily Telegraph. Jeho prekvapenie zdieľal aj Arvind Thiruvengadam z univerzity v Západnej Virgínii, ktorý testovanie zastrešoval okrem iného zapožičaním meracej technológie.
JOHN GERMAN • Automobilový inžinier žije v Ann Arbour v štáte Michigan. • Už šesť rokov pracuje pre neziskovú organizáciu Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT). • Ide o spoločnosť, ktorej cieľom je pomôcť k znižovaniu automobilových emisií. Jej rozpočet sa pohybuje okolo 12 miliónov dolárov ročne. • John German v minulosti pôsobil aj v automobilkách Chrylser či Honda, kde sa okrem iného zaoberal ladením motorov. |
"Pochyboval sme o sebe aj našich postupoch. Ubezpečovali sme sa opakovanými kontrolami, či sme neurobili niečo zle," opísal Thiruvengadam. Štúdia vytvorená spoločnými silami vznikla v máji 2014 a jej výsledky dostala americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA). Kópia odišla aj do ústredia koncernu Volkswagen. Žiadna reakcia z Wolfsburgu však nedorazila.
O pol roka neskôr si John German všimol tlačovú správu agentúry EPA: VW zvolal pol milióna áut kvôli preinštalovaniu softvéru, problém sa týkal emisií. Potom prišlo niekoľko mesiacov ticha až do roku 2015.
Kalifornská asociácia pre výskumy ovzdušia vykonala niekoľko skúšok a zistila, že softvér výrazne znižujúci hladinu emisií - aktivovaný len pri testoch - sa v dieselových autách od Volkswagenu stále nachádza.
"To je pre mňa stále najväčší záhada. Volkswagen mal šancu problém vyriešiť, lenže namiesto toho v podvode pokračoval. Je to neuveriteľné," čudoval sa German s odstupom času. Áut s manipulatívnym softvérom bolo jedenásť miliónov.
Bývalý zamestnanec Chrysleru a Hondy, kde sa zaoberal nastavovaním motorov, tak s pomocou niekoľkých kolegov nechtiac odhalil obrí prehmat, ktorý môže skončiť mnohomiliardovou pokutou a v krajnom prípade aj väzením pre vinníkov.
"To už je ale naozaj na niekom inom. Ja som vážne len inžinier z Michiganu a toto ide úplne mimo moju pôsobnosť," dodal John German.