Blogerom na Tumblr dal slobodu prejavu, odvetou bola kritika amerických úradov za nedôstojný obsah. Svoj postoj však nezmenil. „Nikto nemá právo súdiť iných za názor. Čo je norma? Kto ju určuje? Ak má niekto potrebu zdieľať extrémny pohľad, nech si u mňa založí blog. Pokiaľ Amerika nie je dosť slobodná, Tumblr áno,“ bola jeho odpoveď, keď musel úradom vysvetľovať, prečo sú na Tumblr xenofóbne a rasistické príspevky či pornografia. Stavil sa s rodičmi, že ak zbohatne, na vysokú nemusí, a stávku vyhral. Má imidž hipstera, na luxus si nepotrpí a aj napriek obrovskému majetku stále pracuje. Jeden z jeho posledných úspechov bolo odkúpenie spoločnosťou Yahoo za viac ako jednu miliardu dolárov. Zakladateľ Tumblr David Karp.
Od 13 miliónov k miliarde
Už v jedenástich sa naučil pracovať s jazykom HTML. Na škole Bronx High School of Science, kam vtedy chodil, vydržal len rok. V pätnástich rokoch z nej odišiel a študoval radšej z domu. O tri roky neskôr už pracoval – začínal v americkom animačnom štúdiu Frederator Studios, kde založil svoju prvú blogovaciu platformu Channel Frederator. Pracoval aj pre fórum UrbanBaby. Už tam však ukazoval niečo navyše. Za pár hodín urobil toľko práce, ako iní za celé dni, vďaka čomu dostal ponuku na spoluprácu a časť zo zisku. Neskôr bolo fórum predané a Karp si z peňazí, ktoré získal, založil Davidville, sofvérovú konzultačnú spoločnosť. Spolu s vývojárom Marcom Armentom začal zároveň v tomto období vyvíjať kreatívny blogovací systém, ktorá spustili vo februári 2007 pod menom Tumblr.
Ocenenie od magazínu BusinessWeek
Už po dvoch týždňoch od spustenia získal 75-tisíc užívateľov, v roku 2012 bol medzi desiatimi najnavštevovanejšími webmi na svete. V minulom roku dostal Karp ocenenie od magazínu BusinessWeek ako Best Young Tech Entrepreneur, tri roky predtým sa umiestnil medzi najlepších 35 inovátorov na svete do 35 rokov. V roku 2011 si na Tumblr založil svoj blog aj Barack Obama. O rok na to však prišiel najväčší zlom. Keď Yahoo oznámil svoj zámer kúpiť Tumblr, vyvolalo to mnoho otázok. Bol totiž takmer nezarábajúci (zisk bol len 13 miliónov dolárov), pretože Karp sa dlho bránil príjmom z reklamy. Yahoo mal však ambíciu „zasiahnuť“ širšiu skupinu mladých ľudí a to bolo presne pole, ktoré Tumblr pomerne dobre pokrýval. Marissa Mayer z Yahoo ich záujem zdôvodnila takto: „To, čo robí Tumblr výnimočným, je schopnosť zaistiť úplnú slobodu prejavu. Takúto stránku nemá zmysel robiť znovu. Ktokoľvek ďalší bude druhý,“ tvrdí.
Predal ho dobre
Výsledná suma za predaj 1,1 miliardy dolárov vysoko prevýšila trhovú cenu blogu. Za podobnú sumu bola kúpená rok predtým sociálna sieť Instragram spoločnosťou Facebook. Avizovaný predaj Tumblr však vyvolal množstvo nahnevaných reakcií blogerov, preto Yahoo v oficiálnej správe sľúbil systému samostatnosť pod Karpovým vedením – ten zostal v Tumblr ako CEO.
Luxus nemusí
Napriek zárobkom, na nakupovanie nikdy nebol a nepotrpí si ani na vozový park. Býva 15 minút od svojej kancelárie a na premávanie sa po Manhattane si kúpil moped Vespa. Je podľa nehoj praktický, lacný a plná nádrž za 5 dolárov mu vydrží týždeň. Viackrát sa vyjadril, že ľudia podľa neho zbytočne nakupujú množstvo vecí, ktoré vôbec nevyužívajú. Na komunikáciu s ľuďmi vo svojej kancelárii má najradšej mail. „Milujem ho, je tichý a nikoho neruší,“ hovorí pre inc.com. Na Tumblr je celý deň a presne toľko kedysi aj kódoval, kým si nenajal, podľa vlastných slov, oveľa múdrejších inžinierov. Miluje fotografovanie a vždy si so sebou nosí svoj vysnívaný Leica M9. Fotografie svojich zamestnancov urobil tiež osobne. A vo firme sa vidí aj o tridsať rokov.
Čo je Tumblr
TumbIr je mikroblogovacia platforma, ktorá umožňuje jej používateľom publikovať texty, obrázky, videá, citáty, odkazy alebo zvukové súbory prostredníctvom ich vlastných mikroblogov. Využívajú ho aj firmy a podnikatelia, ktorí tam propagujú svoju prácu a komunikujú so svojimi fanúšikmi. Jeho zakladateľ a tvorca opísal jeho poslanie ako misiu podporovať tvorcov obsahu, aby boli čo najúspešnejší a aby sa dostali pred publikum, ktoré si zaslúžia. Obsah nevymýšľal. „Ľudia najlepšie vedia, čo ich bavi,“ povedal. „Ak dostanú platformu, na ktorej sa budú môcť realizovať, budú ju navštevovať,“ dodal a zároveň označil Tumblr ako neskreslený svet a prostredie pre každého. Je populárny najmä v USA u mladšej generácie. Jeho trhová hodnota sa odhaduje na 800 miliónov dolárov.
Podobný miliardový biznis
Google - kúpil Youtube
Facebook - kúpil Instagram
Yahoo - kúpil GeoCites a Broadcast.com
Snímky: wikimedia.org