StoryEditor

Kto je zodpovedný za Das Podvod? V Nemecku začínajú vyšetrovať bývalého šéfa

28.09.2015, 14:52
Autor:
FinWeb.skFinWeb.sk
Prokurátori v Nemecku začali vyšetrovanie bývalého generálneho riaditeľa Volkswagenu Martina Winterkorna.

Vyšetrovanie sa zameria na podozrenie z podvodu pri predaji vozidiel, ktoré falšovali údaje o emisiách. Oznámil to v pondelok úrad prokurátora. Novo tiež vyšlo najavo, že vyše 2 milióny vozidiel Audi po celom svete bolo vybavené softvérom, ktorý umožňoval falšovať údaje o emisiách pri testoch. Uviedla to v pondelok automobilka, ktorá je divíziou nemeckého koncernu Volkswagen, píše iDnes.cz.

Winterkorn minulý týždeň po takmer deviatich rokoch vo funkcii rezignoval po odhalení, že najväčšia európska automobilka montovala do vozidiel s naftovým motorom špeciálny softvér, ktorý umožňoval falšovať údaje o emisiách. Winterkorn však tvrdí, že o manipuláciách výsledkov nič nevedel.

Vyšetrovanie má podľa prokuratúry zistiť, kto bol za škandál zodpovedný. Prokuratúra už dostala niekoľko trestných oznámení, vrátane jedného priamo od Volkswagenu, ktorý však nemenoval žiadnych podozrivých, napísali agentúry AP a Reuters.

Začínajú padať hlavy

Správna rada automobilky kvôli škandálu s falšovaním testov dočasne zbavila funkcie mimo iného tiež šéfov výskumu a vývoja značiek VW, Audi a Porsche, dodala agentúra Reuters s odvolaním sa na svoje zdroje.

Podľa hovorcu Audi mali softvér modely A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 a Q5. V západnej Európe je to celkom 1,42 milióna vozidiel, z toho 577 000 v Nemecku, a v USA takmer 13 tisíc vozidiel.


Čítajte viac: Vo Volkswagene začali čistky, dočasne skončili viacerí manažéri

                   Audi priznalo autá z emisného škandálu. Po svete ich jazdia dva milióny (+zoznam)


Dozorná rada Volkswagenu v piatok oznámila meno nového generálneho riaditeľa, ktorým sa stal Matthias Müllar, doterajší šéf divízie Porsche, a uviedla, že aktivity koncernu v USA, Kanade a Mexiku bude novo riadiť Winfried Vahland zo Škody Auto.

Podvody sú oveľa širšie

Škandál VW vypukol pred vyše týždňom, kedy americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) firmu obvinila, že u vozidiel s naftovými motormi používal softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty toxických oxidov dusíka. Volkswagenu za tieto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliárd dolárov.

Škandál už začali vyšetrovať aj niektoré európske krajiny a na firmu bola podaná rada hromadných žalôb. Volkswagen priznal, že softvér umožňujúci manipulovať s meraním emisií inštaloval v celom svete do zhruba 11 miliónov áut.

Odborníci upozorňujú, že falšovanie emisných testov Volkswagenom môže byť len časťou oveľa širších podvodov. Ekologická skupina Transport & Environment (T&E), ktorá úzko spolupracuje s Európskou komisiou, zverejnila správu, podľa ktorej nové európske autá vypúšťajú v priemere o 40 percent viac oxidu uhličitého, ako ukazujú laboratórne testy.

T&E upozornila, že jej údaje nepreukázali, že podobné zariadenia ako VW používajú aj iní výrobcovia. Avšak upozorňujú na veľký rozdiel pri laboratórnom testovaní na emisie oxidu uhličitého aj oxidu dusíka a pri skutočnom výkone. Podľa skupiny je potreba ďalšie vyšetrovanie, aby sa zistilo, čo robia automobilky, aby zamaskovali výšku skutočných emisií oxidu uhličitého.

BMW a aj Mercedes

Analýza T&E ukázala, že niektoré nové autá v EÚ vrátane vozov Mercedes, BMW a Peugeot, spotrebujú o zhruba 50 percent viac paliva, ako tvrdia výrobcovia. Spotreba je spojená s produkciou oxidu uhličitého, takže vyššia spotreba znamená vyššie emisie týchto tzv. skleníkových plynov.

Podľa ekológov je rozdiel v testoch tak výrazný, že sa nedá vysvetliť ani známymi praktikami, ktoré sú tolerované pri testovaní, ako je oblepenie dverí auta páskou, aby sa znížil odpor vzduchu, či využívanie špeciálnych jazdných povrchov a pneumatík.

Analýza ukázala, že rozdiel medzi oficiálne udávanými výsledkami skúšok u oxidu uhličitého a skutočným svetom u áut v EÚ stúpol vlani v priemere na 40 percent z ôsmich percent v roku 2001. U niektorých modelov, ako je Mercedes, je rozdiel ešte vyšší.

Sme na začiatku?

"Škandál Volkswagenu je len špičkou ľadovca," uviedol manažér T&E Greg Archer. Dodal, že tento rozdiel stojí bežného vodiča 450 eur ročne.

Európsky zväz výrobcov automobilov (ACEA), ktorý zastupuje predné automobilky, uviedol, že nie sú dôkazy o tom, že by rovnaký softvér ako Volkswagen, ktorý je v EÚ nelegálny, používali široko aj ďalšie automobilky.

V pondelkovom vyhlásení však upozornil, že súčasný testovací systém bol vyvinutý v 80. a 90. rokoch, a neberie tak do úvahy nové technológie, ktoré môžu ovplyvniť spotrebu pohonných hmôt. Dodal tiež, že podporuje rozšírenie modernejšieho testovania.

01 - Modified: 2007-09-28 08:06:00 - Feat.: 0 - Title: Tradičné derby Trnava - Slovan v očakávaní rekordnej návštevy
01 - Modified: 2024-12-20 18:31:24 - Feat.: - Title: Vedenie Volkswagenu a odborári dospeli k dohode, nebudú zatvárať žiadne továrne v Nemecku 02 - Modified: 2024-12-20 14:43:53 - Feat.: - Title: Odbory a vedenie Volkswagenu sa dohodli na úspore štyroch miliárd eur, píše nemecký ekonomický denník 03 - Modified: 2024-12-19 19:55:42 - Feat.: - Title: Mzdové rokovania v nemeckom Volkswagene opäť pokračujú do neskorého večera, hrozí krach 04 - Modified: 2024-12-18 14:08:03 - Feat.: - Title: Rokovania šéfov Volkswagenu a odborárov pokračujú, dohoda nie je na obzore 05 - Modified: 2024-12-10 23:00:00 - Feat.: - Title: Autá držia náš priemysel nad hladinou. Nová ikona nášho Volkswagenu je pred dverami, za ňou sa valí väčší brat
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 20:20