StoryEditor

Tragédia spustila na burze výpredaje

24.03.2015, 23:00
Autor:
jmjm
Hodnota nemeckej Lufthansy sa prepadla takmer o pol miliardy dolárov.

Pád lietadla na juhu Francúzska včera poriadne zamával finančným trhom. Najväčší prepad akcií si pripísali hlavne dve spoločnosti. Denný pokles až o osem percent potrápil aerolinky Lufthansa. Práve pod ich krídla patrí aj „nízkonákladovka“ GermanWings, ktorá prevádzkovala havarované lietadlo.

Trhová hodnota Lufthansy sa tak v priebehu pár minút scvrkla takmer o 400 miliónov amerických dolárov. Utrpel však aj Airbus, ktorého akcie cez deň stratili viac ako štyri percentá zo svojej ceny. Padnutá A320-ka bola totiž z jeho dielne.

Smutná príležitosť

Napriek tomu, že tragédia zarmútila celý starý kontinent, pre investorov prináša príležitosť. „Je to tragédia, no pri podobných udalostiach vzrastie hodnota akcií na pôvodnú úroveň v priebehu dvoch či troch dní,“ skonštatoval pre HN analytik spoločnosti AcrossPrivateInvestments Radoslav Kasík.

Rast akcií však nepríde automaticky. V prípade komplikácií by mohol nastať úplne opačný scenár. „Ďalší pokles ceny akcií by mohol prísť, ak by s tragédiou prišli veľké výdavky pre dotknuté firmy,“ upozorňuje analytik spoločnosti Cyrrus Tomáš Menčík. Airbus by čelil problémom v prípade, keby sa ukázalo, že nehoda bola spôsobená konštrukčnou chybou a tú by musel následne na vlastné náklady odstrániť na všetkých podobných strojoch v prevádzke. Ak by sa, naopak, ukázalo, že za tragédiou stojí zlyhanie na strane GermanWings, Lufthansu môžu zasypať súdne spory so žiadosťou o astronomické odškodné. V oboch prípadoch by opäť utrpeli akcie dotknutých spoločností.

Airbus je vo výhode

Ekonómovia pritom odhadujú, že akcie Airbusu majú väčšiu šancu na rýchly návrat „do normálu“. „V ich prospech hrá viacero pozitívnych signálov,“ vysvetľuje Kasík. Jedným z kľúčových sú nízke ceny ropy. Zvyšuje sa apetít po lietaní a s tým je spojený rast objednávok na nové lietadlá. O gro veľkých zákaziek sa pritom európsky výrobca lietadiel delí iba s jedným vážnejším rivalom – americkým Boeingom. Do kariet Aibusu hrá aj oslabené euro oproti doláru. V praxi by sa teda mali jeho stroje vyvážať do sveta lacnejšie ako pred rokom. Okrem toho sa očakáva oživenie ekonomiky starého kontinentu a s tým aj rast dopytu po lietadlách v Európe.

To sa nedá povedať o Lufthanse. Najväčšie aerolinky v Európe čelia rastúcemu konkurenčnému tlaku zo strany desiatok rivalov. Okrem toho v posledných mesiacoch rastie aj tlak zo strany odborov. Potenciál firiem naznačuje tiež vývoj tržieb. V prípade Lufthansy posledné tri roky stagnujú. Na druhej strane, Airbus vlani utŕžil približne o päť percent viac ako v roku 2013.

01 - Modified: 2007-04-22 21:20:04 - Feat.: 0 - Title: Misia Rogera Krowiaka
01 - Modified: 2024-04-17 09:42:01 - Feat.: - Title: Slovenské firmy podľahli čaru „zelených“ tém. Dotlačila ich k tomu aj spoločenská objednávka (rozhovor) 02 - Modified: 2024-03-15 18:37:52 - Feat.: - Title: Experti dvíhajú varovný prst: Amerika má pred Európou navrch. Jedných ťahá luxus, druhých virtuálny svet 03 - Modified: 2024-03-11 07:49:12 - Feat.: - Title: Päť osôb prišlo o život pri páde malého lietadla vo Virgínii 04 - Modified: 2024-03-05 14:30:00 - Feat.: - Title: Kvantitatívne sprísňovanie nemá na trhy dramatický vplyv 05 - Modified: 2024-02-14 23:05:04 - Feat.: - Title: Americká Coca-Cola hasí smäd čoraz drahšími nápojmi. Ikonické fľaše však Slovákov stále lákajú
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 15:00