Nový šéf Škody Auto Bernhard Maier stojí za zdvojnásobením predajov Porsche. Vedenie mladoboleslavskej automobilky Škoda preberá v čase, keď sa firme darí najlepšie v histórii.
Od začiatku novembra má viesť najväčšiu českú firmu, jeho budúci podriadení však zatiaľ tápu, kto ich vlastne povedie a čo od neho majú očakávať.
Keď pred piatimi rokmi prichádzal súčasný šéf Winfried Vahland, mali o ňom „škodováci“ podstatne viac informácií – v Škode už kedysi pôsobil, navyše so značkou úzko spolupracoval počas jej čínskej expanzie, kde viedol biznis Volkswagenu.
Meno nového šéfa riešia aj českí dodávatelia autodielov, pre ktorých je nový šéf rovnakou neznámou ako pre kmeňových zamestnancov.
54-ročný Bernhard Maier vo svojej pozícii šéfa predaja a marketingu Porsche neprišiel so Škodou prakticky do kontaktu. To je novinka, ak do Škodovky prichádzali manažéri z Nemecka, väčšinou sa regrutovali priamo z centrály Volkswagenu, kde už biznis Škody poznali lepšie.
„Je to veľká neznáma, na druhej strane Porsche je veľmi úspešná automobilka a v jej vedení nemôže byť niekto neschopný,“ hovorí jeden z tuzemských dodávateľov. „To, že ho nikto takmer nepozná, môže byť nakoniec aj veľká výhoda,“ hovorí jeden z manažérov automobilky.
Maier prichádza z postu šéfa predajov Porsche, kde pôsobil päť rokov. Pri jeho nástupe už vtedy Porsche použilo obľúbené slovo v koncerne – produktová ofenzíva. Tá skutočne nastala, predaj sa od roku 2010 pri Porsche celosvetovo zdvojnásobil a tento rok zrejme prekročí hranicu dvestotisíc áut.
Od nuly až do vedenia Porsche
Ešte zaujímavejší je Maierov životopis, do manažérskych pozícií sa vypracoval skutočne „od piky“, respektíve z autoservisu. Svoju kariéru v automobilovom priemysle začal ako vyučený automechanik v roku 1979, o päť rokov zložil majstrovské skúšky.
Na dva roky si odskočil do IT k Siemensu Nixdorf, od roku 1986 už automobilový priemysel neopustil. Dva roky pracoval ako šéf predaja v jednom z nemeckých autosalónov, kde si ho vyhliadla automobilka BMW ako oblastného šéfa predajov. Od roku 2001 je v Porsche, kde postupne stúpal až na šéfa predajov.
O Maierovom štýle riadenia sa toho v Škode zatiaľ veľa nevie. Jeho bývalý asistent ho na nemeckom serveri manager-magazine.de označuje za perfekcionistu so zmyslom pre humor. Maier prevezme riadenie výrazne väčšej automobilky, Škoda už pokorila hranicu milión áut vyrobených ročne, Porsche je päťkrát menšia. Takisto celý biznis je iný, zatiaľ čo Porsche mieri na najbohatších zákazníkov, Škoda má svojich zákazníkov príjmovo podstatne nižšie.
Príchod nového šéfa Škody vždy prinášal aj personálne zmeny v najužšom vedení, dá sa preto očakávať, že skončia aj niektorí členovia predstavenstva. Hovorí sa predovšetkým o ekonomickom šéfovi Winfriedovi Krauseovi a šéfovi výroby a logistiky Michaelovi Oeljeklausovi. Obaja prišli do automobilky už pred Vahlandovým príchodom, Oeljeklaus však len formálne: s Vahlandom pracoval v Číne a na jeho vymenovanie došlo už v čase, keď bolo jasné, že Škodu povedie Vahland.
Na nového šéfa čakajú s napätím aj odborári. Pre nich znamená koniec Winterkorna aj Vahlanda v Mladej Boleslavi zatiaľ skôr stratu. Šéf odborárov Jaroslav Povšík sa s oboma dlhodobo poznal a vedeli sa dohodnúť. Zatiaľ k personálnym výmenám mlčí, pritom efekt celej aféry môžu zamestnanci spoznať o chvíľu pri výplate bonusu viazaného na hospodársky výsledok.
Produktovú a predajnú ofenzívu naordinoval Škode aj odchádzajúci šéf Winfried Vahland, ktorý chce mladoboleslavskú automobilku do roku 2018 dostať k 1,5 milióna predaných áut ročne. Jeho odchodom sa tak obdobie rýchleho rastu zrejme končí.
Za Vahlandovho pôsobenia sa firma stala jednou z najziskovejších častí Volkswagenu. Maier ju prevezme v dobrom stave s relatívne novými a úspešnými modelmi, čaká ho však ešte napríklad rozšírenie produktovej palety o väčšie terénne autá.
Manažérska výzva
Vahland odchádza na post, ktorý v koncerne považujú za najväčšiu manažérsku výzvu – musí zachraňovať povesť a predaj značky Volkswagen v USA, kde celá kauza z podvodnými testami emisií vypukla. Škoda má výhodu, že európski zákazníci, kde automobilka predáva najviac áut, až tak veľmi problém s emisiami neriešia.
O Vahlandovom konci sa hovorilo už tento rok na jar, vzhľadom na jeho bohatý životopis v rámci koncernu a pôsobenia po celom svete je vedenie severoamerického trhu vlastne jednou z mála možností, kam ešte mohol postúpiť. Najnovšie nakoniec postúpi aj do samotného predstavenstva koncernu Volkswagen.