Harvardova univerzita a Massachusettský technologický inštitút (MIT) zverejnili štúdiu, podľa ktorej si utajované škodliviny dieselových motorov automobilky vyžiadajú len v USA najmenej 59 predčasných úmrtí a 450 miliónov dolárov na spoločenských nákladoch.
V Európe budú vzhľadom k väčšiemu rozšíreniu podvodných vozidiel dopady ešte o niečo horšie, píše portál Lidovky.cz.
Škandál prezývaný Dieselgate vypukol v USA v septembri. Prišlo sa na to, že Volkswagen do svojich vozidiel inštaloval softvér, ktorý vedel oklamať emisné testy, a teda od roku 2008 robil naftové vozidlá nemeckého koncernu ekologickejšie, než v skutočnosti sú.
Celosvetovo ide o 11 miliónov automobilov. V samotných Spojených štátoch sa predalo 482 tisíc áut, ktoré pri testoch prešli, ale v reálnej prevádzke vypúšťali 40-krát viac oxidov dusíka, ako povoľujú regule.
Oveľa zamorenejšia Európa
Aj v celosvetovom meradle relatívne malý podiel predaných vozidiel však dokáže napáchať veľké škody. Aspoň to tvrdia výskumníci z Harvardu a MIT. Podľa ich štúdie totiž znečistenie, ktoré predmetné automobily nelegálne vyprodukovali, povedie k zhoršeniu zdravotného stavu a predčasnému úmrtiu desiatok Američanov, a to v priemere o desať rokov.
Porastú náklady ľudí na zdravotnú starostlivosť a trh tiež stratí cenných produktívnych pracovníkov. Spolu s ďalšími negatívnymi efektmi to bude pre ekonomiku krajiny znamenať stratu skoro pol miliardy.
Vedci to vyrátali na základe údajov o vypúšťaných emisiách, hustote osídlenia a dopravy, zdravotných rizikách a vzorkách počasia. Tiež predikujú, že ak sa necelého pol milióna vozidiel nepodarí zvolať a opraviť do konca budúceho roka, vyžiada si to navyše ďalších 130 predčasných úmrtí a 840 miliónov dolárov.
Ešte výrazne horšie budú následky v Európe, kde je obľuba dieselových motorov oveľa vyššia. Samotný Volkswagen tam od roku 2008 predal cez desať miliónov áut na naftu. Do servisov zvolal osem miliónov podvodných vozidiel a ďalší pol milión tých, u ktorých má na prítomnosť softvéru podozrenie.
Jedna z najdrahších a najsmrteľnejších
"V Európe je obyvateľstvo viac koncentrované v mestských oblastiach, čo ho viac vystavuje znečistenému ovzdušiu. Takisto automobilov s podvodným softvérom tam jazdí výrazne viac. Následky preto budú oveľa ďalekosiahlejšie," uviedol profesor na MIT a vedúci štúdie Steven Barrett s tým, že počet predčasných úmrtí pôjde do stoviek, možno aj tisícok.
Dieselgate sa zrejme stane jednou z najdrahších a najsmrteľnejších afér automobilového priemyslu. Pre porovnanie, vlani vyplával na povrch problém koncernu General Motors sa spínacími skrinkami. Tie sa niekedy počas jazdy samé vypli, čím prestal fungovať posilňovač riadenia, bŕzd a ďalšie. Hoci automobilka problém zistila už v roku 2001, zvolávať prvé vozidlá začala až v roku 2014.
Celosvetovo bolo v niekoľkých vlnách zvolaných takmer 30 miliónov áut, na rozdiel od prípadu Volkswagenu ale väčšina z nich jazdila v USA. Celkom General Motors vyplatil odškodnenie za 124 úmrtí, 17 vážnych a 258 menej vážnych zranení.
Viac ako miliardu stál aj pokus Toyoty zatajiť problémy s nekontrolovateľnou akceleráciou svojich vozidiel v roku 2009.