Francúzsky internetový portál pre zaistenie spolujazdy BlaBlaCar kúpil tuzemský náprotivok Jazdomat združujúca používateľa v Česku a na Slovensku. Na dnešnom stretnutí s novinármi to povedal manažér BlaBlaCar pre ČR a Slovensko Pavel Prouza. Internetové stránky Jízdomatu a Jazdomatu boli zrušené, komunita používateľov tak bude musieť prejsť na stránky BlaBlaCaru. Hodnotu transakcie obe strany odmietli zverejniť.
Okrem Slovenska a Česka patrí medzi nové prírastky v sieti BlaBlaCar aj Brazília či Mexiko. „Opäť sme o krok bližšie k tomu, aby sme sprostredkovali našu službu diaľkovej spolujazdy na každý trh, kde je možné dopravu zdokonaľovať. Vnímame výborné prijatie spolujazdy po celom svete. Nadobro meníme spôsob, akým ľudia využívajú svoje autá,“ teší sa na budúcnosť spolujazdy u nás Frédéric Mazzella, zakladateľ spoločnosti BlaBlaCar.
O plnohodnotnom vstupe BlaBlaCar do SR a ČR už pred časom informoval server iDnes.cz. Francúzska firma však doteraz tajila podrobnosti, ktoré chcela zverejniť až na stredajšej tlačovej konferencii. Niekoľko výrazných indícií ukazovalo na to, že na trh vstúpi práve akvizíciou Jazdomatu.
V stredu ráno následne v e-maily svojim užívateľom aj na svojom webe potvrdil koniec svojej značky aj sám Jazdomat. "Máme veľkú radosť, že sme sa od 13. januára 2016 stali súčasťou najväčšej komunity pre spolujazdu," uviedol Jazdomat.sk.
Klientom odkázal, že si na BlaBlaCar budú musieť založiť nový účet a stiahnuť si novú aplikáciu. A zároveň tam musia, ak ich chcú zdieľať, previesť všetky svoje aktuálne jazdy, ktoré mali vypísané na Jazdomate. Tam už od stredy zadávať či vyhľadávať nemožno.
Práve databáza používateľov je totiž pravdepodobným dôvodom, prečo BlaBlaCar Jazdomat, ktorý nezarába takmer žiadne peniaze, kupuje. Ponuka samotného BlaBlaCar v Česku totiž doteraz bola neporovnateľne chudobnejšia a na Slovensku takmer žiadna.
Služba ponukajúca spolujazdu je zaujímavá ale pre ľudí z okresných miest, ktoré majú nevyhovujúce autobusové alebo železničné spojenie. Výhodou spolujazdy je aj znižovanie dopravnej záťaže. Zatiaľ čo v bežnej prevádzke jazdia osobné autá obsadená v priemere 1,6 osôb, štatistiky BlaBlaCaru potom ukazujú priemernú obsadenosť 2,8 osôb počas cesty, dodal Prouza.
„Užívateľ pri vytváraní svojho profilu označí, či je bla, blabla, alebo blablabla podľa toho, ako veľmi sa rád v aute rozpráva. Je to jedna z ponúkaných preferencií, podobne ako voľba, akú veľkú batožinu si do auta môžete vziať alebo či vám vodič dovolí pribaliť si domáce zvieratko,“ vysvetľuje Pavel Prouza.
Slováci dochádzajú za prácou
Podľa výsledkov Štatistického úradu SR z roku 2011 dochádza za prácou mimo svojho trvalého bydliska približne 2/3 zo všetkých pracujúcich, pričom denne z nich cestuje až 82,2 percent.
Viac prichádzajúcich ako odchádzajúcich za prácou je len v Bratislavskom kraji, v ostatných krajoch viac obyvateľov za prácou odchádzalo, ako prichádzalo. Najviac ľudí odchádzalo za prácou z Prešovského kraja, a to viac ako 47-tisíc.
Ako v Nemecku či Maďarsku
Scenár spojenia dvoch firiem zapadá do akvizičnej stratégie, akú Francúzi predviedli na iných trhoch, napríklad pri nákupe maďarskej služby AutoHop alebo nemeckého servera Carpooling.com.
BlaBlaCar a Jazdomat fungujú na podobnom princípe. Na webe alebo cez mobilnú aplikáciu si registrovaný vodič zadá, kedy, kam a odkiaľ pôjde, koľko má voľných miest a koľko by chcel prispieť na benzín či naftu. Na rovnakom mieste môže na inzerát zareagovať cestujúcich, spojiť sa s vodičom a dohovoriť sa na detailoch.
Zásadný rozdiel však spočíva v tom, že zatiaľ čo Jazdomat je de facto dobrovoľná organizácia, ktorá si od vodičov ani cestujúcich nič neúčtuje, BlaBlaCar je biznis. Svedčia o tom investície od venture kapitálových investorov v súhrnnej výške 312 miliónov dolárov, ktorá ohodnocuje firmu na 1,5 miliardy.
Firma, ktorá vznikla vo Francúzsku v roku 2006, dnes pôsobí v 22 krajinách a chváli sa tým, že za posledný štvrťrok sprostredkovala zvezenie pre desať miliónov cestujúcich. Jej príjem spočíva v tom, že platbu každého cestujúceho zaťaží približne desaťpercentným poplatkom. Na nových trhoch však spravidla nejaký čas trvá, než si firma začne poplatok účtovať, čo by mohlo platiť aj pre Slovensko a Česko.
Zároveň BlaBlaCar vodičom určuje odporúčanú cenu, s ktorou potom môžu hýbať o päťdesiat percent. Na Slovensku, kde už pred aktuálnym vstupom šlo na stránkach jazdu zadať aj objednať, napríklad pri základnom výpočte násobí počet kilometrov približne 3 centami. Trasu medzi Bratislavou a Košicami tak ohodnotia približne na 11-13 eur(záleží podľa výberu trasy), čo je veľmi porovnateľná cena akú ponúka RegioJet a takmer o polovicu lacnejšie ako ponúka vo svojich rýchlikoch štátny prepravca.
Zdieľaniu vlastných áut investori veria
Koordinované zdieľanie rôznych statkov na čele práve s autami alebo bytmi, cez internet sa v posledných rokoch stalo medzi technologickými start-upy hitom. To platí aj o spolujazde, na ktorej sa ľudia dohadovali v podstate od chvíle masového rozšírenia áut. Internet však tento fenomén rozšíril a zefektívnil.
Ešte niekoľkonásobne vyššie ako BlaBlaCar si investori rizikového kapitálu cenia americký Lyft. Firma založená v roku 2012 pôsobí na podobnom koncepte, ale namiesto medzimestských jázd organizuje spolujazdu vo viac ako dvoch stovkách amerických miest. Za európsku obdobu Lyftu sa potom považuje nemecká služba Wunder, ktorá v súčasnosti pôsobí aj v Prahe.
Sám seba ako priekopníka spolujazdy charakterizuje aj vôbec najcennejší start-up sveta Uber. Jeho najrozšírenejšie služba, aj v Bratislave pôsobiaci UberX, však pracuje na inom princípe ako BlaBlaCar, Lyft alebo Jazdomat.
Cenníky a fungovanie aplikácie totiž nemotivujú vodičov, aby ušetrili pri svojej jazde, ale aby si zarábali tým, že svojim autom "taxikárčia". Práve preto má Uber problémy s mnohými predpismi vrátane slovenských zákonov či vyhlášok pražského magistrátu.
Mobilné aplikácie dnes pomáhajú pri zháňaní zákazníkov aj klasickým taxikárom. Na Slovensku patrí v tomto smere medzi najznámejšiu firmu Hopin. Pred nedávnom na náš trh vstúpil aj jeho český konkurent Liftago, ktorý ponúka veľmi podobné služby ako slovenský Hopin.
Takmer po celej Európe
Riaditeľ Liftaga Ondřej Krátky prichádzajúci BlaBlaCar však vníma skôr ako spojenca ako konkurenta. "Rovnako ako my sa snaží lepšie organizovať dopravu a šetrí tak zbytočne najazdené kilometre a spotrebované pohonné hmoty," hovorí.
Štvrťročne spolujazdu cez BlaBlaCar používa viac ako 10 miliónov cestujúcich a spája ich vzájomne 47 miliónov väzieb.
Okrem Slovenska a Českej republiky pôsobí BlaBlaCar v Belgicku, Chorvátsku, Francúzsku, Luxembursku, Nemecku, Holandsku, Maďarsku, Taliansku, Poľsku, Porugalsku, Rumunsku, Rusku, Srbsku, Španielsku, Ukrajine, Turecku a Veľkj Británii. Mimo Európu je BlaBlaCar v Brazílii, Indii a Mexiku.