Tridsaťpäť miliónov dolárov za titul futbalového majstra sveta, státisíce dolárov pre kluby za účasť hráčov na šampionáte v Brazílii a ďalšie milióny za stratené marketingové kampane od veľkých svetových značiek. S týmito astronomickými sumami sa definitívne môžu rozlúčiť španielski futbalisti, ktorí nezvládli obhajobu titulu svetového šampióna z majstrovstiev spred štyroch rokov a domov odletia už po skončení súbojov v základných skupinách.
Favorizovaní španielski hráči toto fiasko pocítia najmä na prepade svojej marketingovej hodnoty, ktorá im zarába na lukratívnych zmluvách s nadnárodnými značkami. „Veľké firmy majú záujem o úspešných, ktorí na majstrovstvách zažiaria. Marketingová hodnota hráčov je totiž priamo úmerná kolektívnemu aj individuálnemu úspechu. V Brazílii však spomedzi Španielov nezažiaril nikto,“ potvrdil pre HN futbalový agent Jozef Tokoš.
Neúspech pocítia i hviezdy
Zbabraný šampionát tak budú cítiť aj španielske hviezdy, ktoré mali doteraz dobre zaplatené zmluvy s koncernmi. Príkladom je Fernando Torres, útočník anglického veľkoklubu FC Chelsea Londýn. S minuloročným celkovým príjmom 21,3 milióna dolárov sa zaradil na siedmu priečku najlepšie zaplatených futbalistov planéty.
Z tejto sumy mu pritom 3,5 milióna zabezpečili reklamné zmluvy s gigantmi ako Samsung či Nike. „Isté je, že Torresovi už nikto nikdy nedá takú zmluvu, akú mal po príchode do Chelsey v roku 2011. A po tomto šampionáte to platí obzvlášť,“ pripomína Tokoš.
Podobný osud podľa neho čaká aj ďalších futbalistov, predovšetkým tých nad 30 rokov. Príkladom je brankár Realu Madrid a dlhoročná opora reprezentácie Iker Casillas, ktorý patrí medzi najkritizovanejších španielskych futbalistov na prebiehajúcich majstrovstvách sveta.
Neúspech pritom hráči pocítia aj priamo vo svojich peňaženkách. Po predchádzajúcom triumfe na juhoafrickom šampionáte dostalo Španielsko z bonusového balíka ako víťaz najviac – 30 miliónov dolárov. Samotní futbalisti si z tejto sumy prerozdelili zhruba 11,5 milióna. Na každého z nich tak pripadlo pol milióna.
Balík pre Španielov bude po tohtoročnom vypadnutí podstatne nižší – za účasť v základnej skupine získajú osem miliónov dolárov plus 1,5 milióna za prípravu. Poriadne uskromniť sa tak bude musieť nielen španielsky futbalový zväz, ale aj hráči.
Milióny za dresy i vstupné
To však nie je všetko. Na státisíce dolárov môžu zabudnúť aj španielske futbalové kluby, ktoré do reprezentácie dodali svojich hráčov. Konkrétne ide o trojicu najväčších a najznámejších – Real Madrid, FC Barcelonu a Atlético Madrid.
Každý klub totiž za jedného hráča inkasuje od Medzinárodnej futbalovej asociácie 2800 dolárov za každý deň na šampionáte. Ak by to teda Španieli dotiahli až do finále, len Barcelona by za šesť španielskych reprezentantov dostala takmer milión dolárov. Polovicu z toho Real a Atlético, ktorí majú v Brazílii po troch hráčoch.
Predčasný odchod Španielska nepotešil ani veľké firmy, ktoré do reklamy spojenej so svetovým šampionátom naliali desiatky miliónov dolárov. „Záujem o majstrovstvá sa v Španielsku určite zníži. Nebude tam už okolo toho také šialenstvo, ako keď boli Španieli ešte v hre,“ pripomenul pre HN Jindŕich Rajchl, český expert na športový marketing.
Podľa expertov však futbalová mánia neopustí Španielsko ani po juhoamerickej blamáži. Kluby budú naďalej zarábať obrovské peniaze na predaji futbalových dresov svojich najväčších hviezd, na predaji televíznych práv i na vstupnom za mnohodesaťtisícové návštevy na každom zápase. „Určite tam teraz vládne obrovské sklamanie. Ale začne sa nová sezóna a ľudia budú opäť chodiť na futbal,“ povedal pre HN bývalý slovenský futbalový reprezentant Miroslav Karhan, ktorý svojho času hrával za španielsky klub Betis Sevilla.