StoryEditor

Seriál F1: Miliardový biznis v kríze

23.11.2014, 23:00
Autor:
jmjm
Seriálu podráža nohy zlé prerozdeľovanie peňazí a nové motory.

Najpopulárnejší pretekársky „kolotoč“ na svete čelí hlbokej kríze. Napriek tomu, že cez seriál F1 len vlani pretiekli viac ako dve miliardy eur, viacero tímov sa sťažuje na nedostatok peňazí. Problémy priznal aj muž číslo jeden v celom podniku Bernie Ecclestone. „Úprimne povedané, viem, kde je problém. Ale neviem, ako ho riešiť,“ vyhlásil pred pár dňami.

Bohatší bohatnú a chudobnejší odchádzajú

Už 84-roční líder celého seriálu čelí posledné roky veľkej kritike. Hlavným dôvodom je extrémne nerovnomerné rozdelenie odmien medzi veľké a malé tímy. Jednoducho povedané, veľké a bohaté stajne vďaka terajším pravidlám ďalej bohatnú a tie chudobnejšie sú na tom čoraz horšie. Posledným príkladom je britský tím Marussia, ktorý začiatkom mesiaca zatvoril stajňu. A to napriek tomu, že sezóna sa ešte nekončila. „Na zadné“ sa preto stavajú aj ostatné menšie tímy, ktoré počas tejto sezóny zvažovali dokonca bojkotovanie niektorých podujatí F1. Lotus, Force India a Sauber požadujú väčší podiel na tržbách. „Veľa ľudí vidí, že je tu zlá distribúcia peňazí. A to je údajne aj zdrojom všetkých veľkých problémov v F1. A k tomu sa pridal fakt, že cena za motory sa oproti vlaňajšku viac ako zdvojnásobila,“ hovorí pre HN analytik spoločnosti Formula Money Christian Sylte.

Menšie tímy tento rok poriadne potrápilo nielen údajne „neférové“ rozdelenie peňazí, ale aj nové regulácie. V rámci nich museli pôvodné motory nahradiť hybridnými. Na jednej strane síce ušetria tretinu paliva oproti predchodcom, šéfom stajní však robia vrásky na čele. Kým vlani minuli priemerne desať miliónov amerických dolárov na motory, tento rok to bolo až 25 miliónov. Výrobcom sa totiž vývoj a výroba novej generácie motorov poriadne predražila. Aj kvôli hospodárskej kríze majú pritom hlavne menšie stajne čoraz väčší problém lákať bonitných klientov. „Človek by čakal, že v tomto období okresávania nákladov sa to v reguláciách odzrkadlí. Naopak, v F1 máme tento rok najväčší nárast nákladov v histórii F1,“ posťažoval sa pre britské médiá šéf tímu Lotus Gerard Lopez. Podľa neho bolo veľkou chybou zavedenie nových typov motorov do seriálu.

Odlev peňazí

Spomínaná Merussia pritom z tržieb vlaňajšieho ročníka dostala iba desať miliónov dolárov. Kým veľké stajne ako Ferrari či Red Bull utŕžili aj viac ako 150. Podľa odborníka na F1 z BBC Thea Leggetta môže byť problém aj v masívnom odleve peňazí zo seriálu. Akcionári F1 na čele s CVC Capital Partners údajne vo veľkom vysávajú peniaze, ktoré by mali prúdiť späť do rozvoja prestížneho motorového športu. Do fondu, ktorý prerozdeľuje tržby medzi stajne, dali vlani „iba“900 miliónov eur.

Experti očakávajú, že tlak malých tímov v F1 by mohol dotlačiť vedenie k novým pravidlám a rovnomernejšiemu rozdeľovaniu odmien. Inak by mohlo v seriáli ostať iba pár veľkých tímov a F1 by prudko začala strácať na popularite. „Kto chce v F1 uspieť, musí inovovať. Kto chce inovovať, musí mať každú sezónu pripravený poriadny balík peňazí. Ak ich nemáte, ujde vám vlak. To je najväčšie riziko biznisu v F1,“ uzatvára analytik Next Finance Jiří Cihlář.

01 - Modified: 2025-05-07 13:19:50 - Feat.: - Title: Zastavme korupciu: Trestné oznámenie pre cestu Šutaja Eštoka na F1 odmietli 02 - Modified: 2025-03-23 22:01:19 - Feat.: - Title: Pohroma pre Ferrari. Oboch pilotov diskvalifikovali 03 - Modified: 2025-03-23 12:10:16 - Feat.: - Title: Oscar Piastri zvíťazil na Veľkej cene Číny. Je to jeho tretí triumf v kariére 04 - Modified: 2025-03-16 16:08:46 - Feat.: - Title: Hamilton? V tejto sezóne to asi nebude žiadna sláva. O rok to však už môže byť o inom, vraví odborník 05 - Modified: 2025-03-13 15:27:51 - Feat.: - Title: Hamiltonov veľký debut či vyzývateľ Lando. Nová sezóna F1 môže patriť medzi vôbec najzaujímavejšie v histórii
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. máj 2025 16:15