Drahá elektronika, potraviny, oblečenie, alebo čokoľvek, čo sa plaví po mori a malo skončiť pod vianočným stromčekom, môže skončiť na pirátskej lodi. Piráti nepohrdnú ničím. Ročne potopia približne stovku lodí a ďalšie stovky prepadnú a vylúpia. Lodná doprava pritom patrí medzi kľúčové odvetvia pre ekonomiku, po mori sa prepraví až 90 percent svetového obchodu. V posledných rokoch sa však darí útokom čoraz viac zamedziť.
Útokov ubudlo
Podľa štúdie spoločnost Allianz Global Corporate & Specialty počet strát veľkých dopravných lodí klesá. V roku 2013 sa vo svetových moriach potopilo 94 lodí, pričom za posledných 12 rokov je to len po druhýkrát, čo tento počet klesol pod číslo 100. V porovnaní s rokom 2012 ide o pokles o 20 percent, keďže v tomto roku sa počet strát lodí zastavil až na čísle 117. „Viac ako 90 percent celosvetového obchodu sa prepravuje po mori, takže bezpečnosť medzinárodných kontajnerových lodí a námorných trás je nesmierne dôležitá pre globálnu ekonomiku,“ hovorí Tim Donney, expert na riziká námornej dopravy v AGCS. „Napriek tomu, že klesajúci trend strát v námornej doprave je povzbudzujúci, existuje stále značný priestor na zlepšenia v bezpečnosti veľkých prepravných lodí a ich nákladu, posádky či pasažierov, a to najmä v ázijských vodách.“
Bezpečnosť? Normy z 50. rokov
Podľa zistení štúdie, viac ako tretina škôd v roku 2013 sa odohrala v dvoch námorných oblastiach. Podobne ako v roku 2012, najviac lodí sa potopilo vo vodách Indočíny, Južnej Číny, Indonézie a Filipín (18 lodí), avšak veľmi tesne nasledujú moria okolo Japonska, Kórey a Severnej Číny (17 lodí). „Musíme sa sústrediť na to, ako niektorí námorní dopravcovia udržiavajú kvalitu a bezpečnosť na lodiach, najmä pri domácej preprave tovaru v oblasti Juhovýchodnej Ázie,“ hovorí Tim Donney z AGCS. „Chápanie bezpečnostných štandardov je na úrovni Európy spred 50 rokov, niekedy dokonca ešte horšie.“
Najviac útokov je pred Vianocami
V roku 2013 počet útokov pirátov klesol o 11 percent na 264 zaznamenaných incidentov Medzinárodným úradom pre námorníctvo. Až 106 týchto útokov sa odohralo v Indonézii, čo predstavuje až 700-percentný nárast od roku 2009. Väčšinu týchto útokov majú na svedomí malé skupiny, ktoré útočia na lode najmä pred Vianocami, v období zvýšeného pohybu spotrebného tovaru. Podľa štúdie je to znak, že pirátske skupiny sú čoraz organizovanejšie.
Miesto, kde sa organizované útoky pirátov stále zvyšujú, je Guinejský záliv so 48 incidentmi v roku 2013, čo predstavuje 18 percent zo všetkých útokov za minulý rok. Ataky pirátov v Somálsku naopak dramaticky klesajú, v roku 2013 ich bolo len 7 v porovnaní so 160 útokmi v roku 2011. Štúdia predpokladá, že takéto incidenty môžu z tejto časti sveta vymiznúť úplne, a to vďaka účinným námorným hliadkam.