Ovláda verbálnu aj neverbálnu komunikáciu a vraj dokáže nahradiť aj ľudskú spoločnosť. Slúžiť by mal najmä tým, ktorí sa cítia osamelí. Reč je o najnovšom robotovi, ktorého predstavila japonská spoločnosť Softbank. Jej majiteľ, miliardár Masajoši Son si tak splnil svoj osobný sen. Vytvoril robota, ktorý má dušu. A volá sa Pepper.
Softbank, japonský mobilný a internetový operátor plánuje začať humanoidného robota od februára budúceho roka za 198 tisíc jenov, teda asi dvetisíc eur. Je naprogramovaný tak, že dokáže z výrazu tváre i tónu hlasu rozpoznať psychické rozpoloženie človeka a prispôsobí mu vlastné správanie.
Je čas zdvihnúť latku
Nezáujmu Japoncov sa Softbank nebojí, obyvatelia krajiny vychádzajúceho slnka nemajú s vytváraním citových väzieb k strojom problém - vypracovávanie elektronických domácich maznáčikov už je v Japonsku bežné.
Robot prezývaný Pepper má ale vyššie ambície - mal by sa stať elektronickým priateľom, ktorá bude majiteľa zbavovať stresu a utešovať ho v prípade smútku. Nohy Pepper síce nemá, zato má však tvár schopnú "nežných gest", poznamenáva agentúra AP.
"Práca na trhu osobných robotov bola mojím dlhodobým snom. Cieľom bolo vyvinúť láskavý stroj, ktorý ľuďom vylúdi úsmev na tvári," vysvetlil Son počas novinárskej prezentácie.
Pepper je 121 centimetrov vysoký, váži 28 kilogramov a má svietiace "oči". Okrem zraku a sluchu ho tvorcovia obdarovali aj hmatom - disponuje laserovými dotykovými senzormi na rukách, hlave i tele.
Samozrejmosťou je Wi-Fi, vďaka ktorej sa môže robot ľahko aktualizovať a neustále tak vylepšovať svoju schopnosť porozumenia ľuďom.
Štvornohý miláčik
Najrozšírenejším osobným robotom je v Japonsku elektronický pes Aibo, ktorý bol spoločnosťou Sony predstavený v roku 2006. O miesto na trhu ale bojujú ďalší technologickí giganti ako Honda alebo Toyota.
Roboti by mohli podľa kybernetických odborníkov pomôcť zmierniť dopady faktu, že japonská spoločnosť neustále starne. V dohľadnej dobe by osamoteným seniorom mohli poslúžiť ako asistenti či im poskytnúť rozptýlenie z každodenného stereotypu jesene života.