Je to ako príbeh z rozprávky: Bývalý učiteľ waldorfskej školy zdedil obrovský majetok. Peniaze vzal a investoval do firmy, ktorá stála tesne nad priepasťou bankrotu. Všetko sa podarilo a značku s viac ako storočnou históriou nakoniec zachránil. A teraz predaje rastú tak rýchlo, že firma nestíha vyrábať.
Rozprávkový príbeh je súčasná realita nemeckého výrobcu fotoaparátov a ďalekohľadov Leica. Andreas Kaufmann, kedysi učiteľ a teraz väčšinový majiteľ Leica, dokázal, že kultová značka má dostať ešte šancu.
V roku 2004 začal za svoje dedičstvo postupne skupovať akcie spoločnosti, ktorá stratila krok s konkurenciou a ktorej hospodárske výsledky išli niekoľko rokov vytrvalo dole bez nádeje na zlepšenie. Počas dvoch rokov navýšil Kaufmann svoj podiel na viac ako 96 percent a pustil sa do práce.
Keď vraj zamestnancom nemeckej Leica povedal, že s čiernobielymi fotoaparátmi bez objektívu za najmenej šesť tisíc eur prerazí opäť do sveta, nikto mu neveril.
Do roku 2009 dokázal vytvoriť niekoľko inovatívnych výrobkov, "poistených" slávnym Made in Germany. A pustil sa do ofenzívy. Ako píše časopis Manager-Magazin, hneď ďalší rok stúpli tržby na trojnásobok a dosiahli 325 miliónov eur.
Vzápätí získal podporu investičnej spoločnosti Blackstone, ktorá kúpila posledné akcie a spoločne stiahli Leicu z burzy. Teraz kontroluje Kaufmann 55 percent spoločnosti, zvyšný podiel drží práve Blackstone. Ten musel pri začatí investície potvrdiť, že najmenej päť až desať rokov bude v Leice svoj podiel držať. Až táto doba uplynie, je jednou z možností, s ktorou sa teraz už počíta, opäť vstup spoločnosti Leica na burzu.
Kaufmannovi sa potvrdilo, že silný príbeh tradičnej značky môže obstáť aj v technologicky nadupanej konkurencii.
Slávna značka teraz dosahuje úspechy na celom svete. Firma postupne buduje sieť vlastných predajní v Európe, Ázii i Amerike. A záujemcovia o čiernobiele fotoaparáty sa musia mnohokrát pripraviť na mesiace čakania na nové výrobky.
"Keď dopyt rastie každý rok o sto percent, museli by sme permanentne zvyšovať produktivitu. To tiež robíme, v minulých rokoch sme ročne zvýšili výrobu až o 80 percent. Teraz staviame dve dielne," povedal k vysokému dopytu Kaufmann pred rokom v rozhovore pre Wirtschaftsblatt .
Leica tak má teraz okrem dvoch tovární v Nemecku tiež jednu novú v Portugalsku. Aj napriek novej fabrike s vyššou kapacitou ale trvá dodacia lehota niektorých špeciálnych objektívov až pol roka. "Ideme na tri smeny, a napriek tomu nestíhame s výrobou pokryť dopyt," cituje Manager-Magazin Alfreda Schopf, predsedu predstavenstva Leica.
Aj keď Leica vsádza veľa na tradíciu a starú značku a jej fotoaparáty fotia čiernobielo, nepopiera a nebráni sa moderným trendom. Ročne investuje okolo 12 miliónov eur na výskum a vývoj. A pracuje napríklad aj na vlastných konceptoch pre chytré telefóny, ktoré by tak podľa Kaufmanna mohli mať konečne skutočne dobré kamerové systémy.