Zabiť dve muchy jednou ranou. O to sa v Spojených štátoch amerických snaží fastfoodový reťazec McDonald's. Zdvihnutím miezd všetkým pracovníkom o desať percent chce nielen potešiť a upokojiť zamestnancov, ale aj naštartovať ekonomiku krajiny. O podobný krok pritom žiadali pracovníci reťazca už dlhšie, až doteraz však boli neúspešní.
Upokojenie davu
Zvýšenie mzdy o desať percent predstavuje približne jeden dolár na hodinu navyše. „Federálna mzda sa v Spojených štátoch nachádza na úrovni 7,25 dolára. V rámci jednotlivých štátov sa však líši,“ tvrdí Rudolf Vrábel, analytik J&T Banky. Napríklad Wyoming na severozápade USA sa pohybuje na úrovni 5,15 dolára, no v neďalekej Iowe je to už 9,15 dolára na hodinu.
Zahýbať ekonomikou?
Ako vedľajší produkt zvýšenia mzdy si predstavujú, že to pomôže aj k nárastu ceny práce v Amerike vo všeobecnosti. Teda, že ľudia budú zarábať viac. Má to však háčik. Zvyšovanie mzdy sa týka len 90-tisíc zamestnancov. „Tých, ktorí sú zamestnaní vo franšízach spoločnosti McDonald's, sa zvyšovanie nedotkne,“ poukazuje Vrábel. A práve franšízové podniky tvoria deväťdesiat percent spoločnosti. „Trochu vyšší plat pre 90-tisíc ľudí nie je pre ekonomiku krajiny až taký zásadný,“ povedal Tomčiak.
Navyše, McDonald's sám osebe nič nedokáže. „V USA je veľa fastfoodov, avšak tie o zvýšení mzdy neuvažujú,“ tvrdí Lóci. Aby sa náhle zvýšenie miezd reálne prejavilo na zlepšení ekonomiky, muselo by dôjsť k zvýšeniu miezd v oveľa väčšom meradle. Ovplyvniť minimálnu mzdu sa tak možno podarí obchodnému reťazcu Wal-Mart, ktorý plánuje o rok zvýšiť platy pol miliónu svojich zamestnancov. O tom, že veľké spoločnosti môžu ovplyvňovať ekonomiku krajiny, sa Spojené štáty mohli presvedčiť napríklad na prípade Detroitu. „V Amerike je viacero spoločností, ktoré zamestnávajú celé mestá,“ dodáva Lóci.
Jeden za všetkých
McDonald's nezažíva práve najlepšie obdobie. Čelí okrem krízy vo vlastných radoch aj znižujúcemu sa záujmu o nezdravú formu stravovania. A to priamo aj v Spojených štátoch amerických. „Zákazníci začali uprednostňovať zdravšie fastfoody, ako napríklad Chipotle. Reťazcu sa navyše prestáva dariť aj v Ázii,“ dodáva Rudolf Vrábel, analytik J&T Banky.