Firmy môžu len s ťažkosťami plánovať produkciu na budúce mesiace, pretože im rastúce ceny importov (v dôsledku slabšieho kurzu) zvyšujú náklady. Výsledkom je zvyšovanie cien pre koncových zákazníkov, čo sa negatívne odráža v spotrebe. Tá je na tom už tak bledo.
Načasovanie úteku zahraničného kapitálu z Indie je zvlášť bolestivou správou pre firmy orientujúce sa na spotrebiteľskú produkciu, ktoré sa spoliehali na to, že nadchádzajúce obdobie sviatkov a prázdnin povzbudí tržby. Indovia, ktorých otvorené peňaženky ekonomiku zachránili pred pádom do recesie v krízových rokoch 2008-2009, teraz začínajú šetriť, čo robí škrt cez rozpočet automobilkám, textilkám aj výrobcom šampónov.
Neľahkej výzve čelia aj firmy dovážajúce hotový tovar alebo suroviny. Musia manévrovať v rámci úzkeho rozpätia cien, ktoré zachovajú aspoň nejaké marže a zároveň neodradia zákazníkov. V niektorých odvetviach došlo k dvom skokovým zdraženiam v priebehu dvoch mesiacov. K zvyšovaniu cien budú onedlho donútené aj automobilky, ktoré síce majú so subdodávateľmi dlhodobo istené kontrakty, ale ani ich platnosť nie je neobmedzená.
Indická rupia tento rok odpísala 17% a voči doláru v utorok sa prepadla na historické minimum 66,3. Stabilizovať kurz nepomáhajú ani intervencie centrálnej banky a vlády.
Investori sa v poslednom období k bezpečnejším menám utiekajú vo všeobecnej obave z konca stimulačných nákupov americkej centrálnej banky, ktoré doteraz zabezpečovali prísun lacnej likvidity na finančné trhy. Indii navyše škodí zle nastavená hospodárska politika podvazujúca ekonomický rast.
Prepadajúca mena roztáča infláciu, ktorú sprevádza nízky rast miezd a spomalenie tempa hospodárskeho rastu na desaťročné minimum. Nachádzajúce obdobie festivalov a sviatkov, počas ktorého vrcholí spotrebiteľská sezóna, tak pre firmy a domácnosti príliš štedrá nebude.
Redakcia Patria.cz ďalej odporúča: Pripravte sa na obrat pri dolári |
Medziročný rast celkových spotrebiteľských výdavkov (súkromných i vládnych) v Indii v prvpm kvartáli dosiahol 3,3 percenta, zatiaľ čo rok predtým to bolo 9,3 percenta. Podiel spotreby na HDP počas jediného roka klesol zo 72,1 percenta na 65,9 percenta. Indovia nešetria len na veľkých položkách, ako sú chladničky, televízie či drahé oblečenie. Kvôli rastúcim výdavkom na palivo či základné potraviny obmedzujú aj nákupy mydla či kozmetiky, teda produktov s nižšou náchylnosťou k vývoju hospodárskeho cyklu. Pokles záujmu registrujú taktiež päťhviezdičkové hotely a luxusné reštaurácie.
Stagnujúce tržby zaznamenáva indická pobočka spotrebiteľského gigantu Unilever či odevný reťazec Provogue India, ktorý musel v uplynulých 12 mesiacoch zavrieť niekoľko obchodov. Future Group, najväčšia maloobchodná skupina v krajine, sa utápa pod ťarchou veľkých dlhov a panický útek investorov prekazil jej plány na rozpredaj majetku, z ktorého by sa mohlo financovať oddĺženie.
Podľa oslovených top manažérov nie je oživenie dopytu v najbližšej dobe príliš pravdepodobné.
(Zdroje: Reuters, Bloomberg)
Václav Trejbalanalytik Patria Online Obchodovanie: www.patria-direct.sk Spravodajstvo: www.patria.cz |