Nastupuje po Martinovi Winterkornovi, ktorý rezignoval kvôli škandálu s falšovaním emisií. Müller doteraz šéfoval divízii Volkswagenu Porsche.
Skutočnosť, že sa nástupcom Martina Winterkorna v čele automobilky Volkswagen stal doterajší šéf značky Porsche Matthias Müller, nie je až tak veľkým prekvapením.
O Müllerovi sa hovorilo ako o najpravdepodobnejšom kandidátovi na predsedu predstavenstva koncernu VW už tento rok na jar, keď Winterkorn čelil tlaku vtedajšieho šéfa dozornej rady a predstaviteľa rodín akcionárov Ferdinanda Piëcha, píše portál idnes.cz.
62-ročný Müller totiž ako jeden z mála kandidátov presne zapadá do škatuľky požiadaviek, ktoré musí šéf Volkswagenu z pohľadu dozornej rady spĺňať. Müller sa preto v celom množstve aspektov príliš nelíši a ani nemôže líšiť od Winterkorna, ktorý ho pred rokmi sám vytiahol do najvyšších poschodí koncernu. A napriek tomu je v mnohých ohľadoch úplne iný.
Technik, ktorý teraz prevzal celý koncern
Müller, ako je u VW zvykom, neprichádza zvonka, naopak v koncerne strávil v podstate celý svoj profesijný život. Pôvodne sa v sedemdesiatych rokoch vyučil za nástrojára pri Audi, odkiaľ odišiel študovať informatiku, aby sa potom do firmy opäť vrátil. To je ďalšou typickou vlastnosťou, ktorú zdieľa s Winterkornom a aj s ďalšími predchodcami. Nie je ekonóm, ale technik. Zapálenie pre automobily má v rodine a sprevádza ho prakticky od detstva.
V očiach dozornej rady a predovšetkým súčasného šéfa Wolfganga Porsche veľmi stúpol, keď vozidlo Porsche pod Müllerovým vedením zvíťazilo v pretekoch Le Mans a získal si tak späť imidž športového vozidla. Okrem Piëcha tak mal podporu dvoch kľúčových členov rodín akcionárov.
S Müllerovým detstvom a pôvodom však súvisí aj to, čím sa od ostatných topmanažérov nemeckého automobilového priemyslu líši. Ako upozorňuje zástupca šéfredaktora denníka Die Welt Ulf Poschardt, ktorý s ním strávil niekoľko dní ako spolujazdec na talianskych pretekoch veteránov Mille Miglia, hovorí nový šéf VW bavorsky. Za neoficiálny jazyk pritom platí v Porsche švábsky dialekt používaný na väčšine územia Bádensko-Wüttenberska, odkiaľ pochádza aj Winterkorn.
Sas, ktorý hovorí Bavorsky
Neznamená to však, že by Müller bol rodený Bavor. Naopak, narodil sa na druhej strane železnej opony v saskom meste Zwickau. V rodnej NDR pracoval jeho otec najskôr v automobilke DKW, potom ako jeden z vedúcich na okruhu Sachsenring. Tam brával aj svojho syna. Ako veľmi sa už vtedy do Müllerovho podvedomia vryli rýchle autá, nie je isté. Keď mal tri roky, utiekla jeho rodina na západ.
"Prial by som každému človeku na svete, aby raz denne mohol mať teplé jedlo a v pokoji sa vyspať. Nikto sa predsa dobrovoľne a s kľudným srdcom nevzdá svojho domova," povedal Müller nemeckému denníku Süddeutsche Zeitung, keď sa spolu s ďalšími poprednými priemyselníkmi začal angažovať v prospech sýrskych utečencov. Sám si dokázal podobnú situáciu predstaviť.
Müller tak mal na svojej ceste na vrchol nielen výborné predpoklady, ale aj množstvo prekážok, ktoré sa však spätne ukázali byť výhodné. Vzťah k motorom bol jeho prirodzenou prednosťou, kvôli svojej neukotvenej histórii sa potom musel v prísne hierarchickom koncerne naučiť používať ostré lakte. To mu v konečnom dôsledku vynieslo najvyššiu pozíciu. A to aj napriek tomu podľa svojich slov o miesta hore nikdy sám nestál, ale vždy bol vyzvaný, aby na ne nastúpil.
A tak tomu je zrejme aj teraz. Kým ešte na jar sa mohlo zdať kreslo šéfa VW vysneným pôstom, tak o pár mesiacov neskôr to dávno neplatí. Aféra s falšovaním emisií pri dieselových motoroch bude na koncern dopadať ešte veľa rokov a Müllera určite nečaká pokojné obdobie.