Pred rokom 18. mája vstúpila najväčšia svetová sociálna sieť Facebook na burzu NASDAQ. Vlaňajší najočakávanejší burzový debut bol však sklamaním pre investorov a analytikov. Prevládali totiž očakávania, že akcie stúpnu o desiatky percent.
Upisovacia cena akcií Facebooku bola stanovená na 38 dolárov, hneď prvý deň kurz vystúpil až k 45 dolárom. Od tej doby však akcie prakticky len klesali a začiatkom vlaňajšieho septembra spadli na 17,55 USD. Teraz sa pohybujú medzi 25 a 28 dolármi.
Počet užívateľov Facebooku však stále rastie, vlani v septembri prelomil hranicu miliardy aktívnych používateľov, v súčasnosti je ich 1,1 miliardy. Facebook založil vo februári 2004 Mark Zuckerberg s niekoľkými študentmi z Harvardskej univerzity ako miesto pre stretávanie spolužiakov a učiteľov z jeho školy na internete. V septembri 2006 sa Facebook otvoril všetkým záujemcom, počet jeho užívateľov potom začal rýchlo rásť.
Začiatkom tohto mesiaca Facebook požiadal americký súd o zamietnutie žaloby, podľa ktorej firma pred vstupom na burzu poskytla investorom zavádzajúce informácie o svojej finančnej situácii. Podľa právneho zástupcu hlavných predstaviteľov žalujúcej strany však k zamietnutiu žaloby neexistuje žiadny rozumný dôvod.
Spoločnosť Facebook vykázala v tohtoročnom prvom štvrťroku medziročný nárast tržieb o 38 percent na 1,46 miliardy dolárov. Zisk sa však zvýšil iba o sedem percent na 219 miliónov dolárov kvôli stúpajúcim výdavkom.
Facebook sa v poslednej dobe snaží podporiť svoje príjmy z reklamy na mobilných zariadeniach, akými sú smartfóny a počítačové tablety. Celkové príjmy spoločnosti z reklamy vďaka tomu v prvom štvrťroku stúpli o 43 percent. Mobilné zariadenia sa na týchto príjmoch podieľali približne 30 percentami.
Sieť Facebook v prvom štvrťroku aspoň raz mesačne používalo 1,11 miliardy ľudí. Denne k nej pristupovalo zhruba 665 miliónov ľudí. Počet užívateľov, ktorí sa k Facebooku prihlasujú výlučne prostredníctvom mobilných zariadení, sa medziročne viac ako zdvojnásobil na 189 miliónov.
Facebook v uplynulých mesiacoch predstavil viacero nových produktov a zmien. Firma napríklad podstatne zmenila svoj novinkový kanál News Feed, ktorý užívateľom poskytuje prísun noviniek od "priateľov" alebo zo zvolených webových stránok. Jeden z najviditeľnejších prvkov Facebooku má byť vďaka zmenám vizuálne bohatší a viac zameraný na mobilné prístroje. Na druhej strane sa Facebook chystá púšťať v News Feed videoreklamu, čo môže podľa expertov niektorých užívateľov odrádzať.
Spoločnosť taktiež predstavila súbor aplikácií s názvom Home pre inteligentné mobilné telefóny založené na najpoužívanejšom operačnom systéme Android. Nový softvér má hlbšie prepojiť najpopulárnejšiu sociálna sieť sveta s mobilným telefonovaním. Facebook tiež údajne rokuje s americkým technologickým gigantom Apple o prehĺbení spolupráce pri iPhonoch.
Takto sa vyvíjala cena akcií Facebooku počas roka:


