Od aféry automobilky Volkswagen už ubehlo takmer pol roka, no snaha o nápravu povesti stále pokračuje. Škandál s emisiami dieselových motorov, prezývaný „dieselgate“, prepukol v Spojených štátoch a zasiahol všetky významné trhy i ďalšie automobilky.
Najsilnejší vplyv na predaj však spoločnosť cíti práve v USA. Predaj a s ním i tržby klesajú, no Volkswagen chce zabojovať novou zbraňou. Až polovica predaných áut v Spojených štátoch patrí do kategórie SUV, automobilka preto plánuje predstaviť až šesť nových modelov, ktoré by mali nalákať amerických kupcov.
„Automobilka sa pokúša zlepšiť si svoje renomé, ako môže. Začala priznaním chyby a výmenou vedenia. Napraviť si poškodenú povesť však bude dlhší proces,“ konštatuje Lukáš Lóci, analytik spoločnosti Capital Markets.
Americká tragédia
Škandál ovplyvnil v USA nielen predaje, ale aj celkový podiel Volkswagenu na americkom trhu. Ten sa medziročne znížil z 2,1 na 1,7 percenta. „Dôsledky kauzy emisií sú v Spojených štátoch oveľa výraznejšie než v iných častiach sveta,“ vysvetľuje Jiří Šimara, analytik spoločnosti Cyrrus.
Výrobca automobilov z nemeckého Wolfsburgu však z boja na americkej pôde neuteká. Správy z autosalónu v Ženeve hovoria, že Volkswagen chce stratenú dôveru získať predstavením a predajom svojich SUV automobilov.
Tie totiž v Spojených štátoch tvoria až 50 percent všetkých predaných vozidiel. „Automobilka nemá ve- ľa iných možností, ako zaujať zákazníkov v zámorí. Predaj úsporných a ekologických dieselových motorov jej nevyšiel a prakticky jediné, čo im ostáva, sú športové úžitkové vozidlá,“ tvrdí Šimara.
Dodáva, že segment SUV vozidiel je v Spojených štátoch neustále na vzostupe. Jediné, čoho by sa mohol Volkswagen na americkom trhu obávať, je konkurencia. „Viaceré značky v štátoch vyrábajú SUV vozidlá, ale na druhej strane záujem o ne je obrovský a neustále sa zvyšuje,“ upozorňuje Boris Tomčiak, analytik spoločnosti Finlord.
Zachrániť česť automobilky tak majú modely Tiguan a o niečo väčší Tuareg, v budúcnosti možno aj SUV kabriolet T-Cross Breeze, ktorého predstavenie v Ženeve je ešte len v pláne.
Európske predaje stagnujú
Kauza s emisiami v Európe ovplyvnila aj miestne predaje. Celkovo si síce Volkswagen medziročne polepšil o 1,9 percenta, v regióne strednej a východnej Európy predaje medziročne poklesli o 14,3 percenta. „Predaje automobilky v Európe skôr stagnujú aj napriek tomu, že automobilový trh medziročne vzrástol o 6 percent,“ tvrdí Tomčiak.
Dodáva, že ešte pred vypuknutím aféry Volkswagen rástol najrýchlejšie oproti svojim konkurentom. Analytici však odhadujú, že predaje budú postupne narastať. „Ľudská pamäť je krátkodobá. Koncom roka si už zákazníci na dieselgate nebudú pamätať,“ domnieva sa Tomčiak. Volkswagen ťahá za kratší koniec aj v segmente elektromobilov. V ich predajoch v Nemecku ho predbehli BMW, Renault, Nissan či Tesla.