Generálny riaditeľ americkej divízie nemeckej automobilky Volkswagen Michael Horn (54) s okamžitou platnosťou z firmy odchádza. Informovala o tom automobilka v noci na dnes. Náhly odchod Horna prichádza vo chvíli, keď sa firma potýka s dôsledkami rozsiahleho emisného škandálu.
Horn pôsobil v podniku 25 rokov. Šéfom divízie Volkswagen of America sa stal v roku 2014. Podľa vyhlásenia automobilky odchádza po vzájomnej dohode, aby využil iné príležitosti.
Bol to práve Horn, ktorý bol poslaný v októbri na vypočutie amerického Kongresu, aby sa ospravedlnil zákazníkom. Súčasne však vyhlásil, že najvyššie vedenie automobilky nevedelo o tom, že v 11 miliónoch vozidiel s naftovým motorom na celom svete bol inštalovaný softvér, ktorý umožňoval manipulácia s meraním emisií.
Horn bol veľmi obľúbený u predajcov Volkswagenu vďaka svojej otvorenosti a bol hlavným "hovorcom" spoločnosti v USA, ktorý sa snažil znovu získať dôveru kupujúcich a obchodníkov. Predaj hlavnej značky Volkswagen v USA však od škandálu klesá a tento rok sa znížil už o 14 percent po minuloročnom päťpercentnom poklese.
Zväz predajcov Volkswagenu vo svojom vyhlásení označil odchod Horna za vážnu ranu pre sieť dílerov v USA, zamestnancov Volkswagen of America, pracovníkov závodu Volkswagenu v meste Chattanooga a pre celú komunitu Volkswagenu. Zmena vo vedení podľa nich firmu skôr ohrozuje, než aby jej bola na prospech.
Americkú divízii bude zatiaľ riadiť Hinrich Woebcken, ktorý od tohto roku riadi operácie automobilky v Severnej Amerike a je predsedom správnej rady americkej divízie.
"Ľudia vedia, že tento škandál má korene v Nemecku, čo je dôvod, prečo je to tak prekvapujúce," komentovala odchod Horna analytička výskumnej spoločnosti Kelley Blue Book Rebecca Lindlandová. "Pokiaľ ide o obetných baránkov, sú tu iní baránkovia na odchod, ktorí by boli lepší," dodala.
Volkswagen teraz pokračuje v rokovaní s Kaliforniou, americkým ministerstvom spravodlivosti a americkou Agentúrou pre ochranu životného prostredia (EPA) o prípadných opravách alebo odkúpení problémových vozidiel s naftovým motorom. Do 24. marca má automobilka oznámiť súdu, či má prijateľné riešenie, napísali agentúry AP a Reuters.
Volkswagen koncom minulého roka uviedol, že vyčlenil 6,7 miliardy eur na náklady spojené so zvolávaním áut. Firma však už pripustila, že táto suma nebude stačiť. Je to okrem iného aj preto, že relatívne jednoduché a lacné technické riešenie pre zhruba 8,5 milióna áut v Európe nebude možné použiť pre autá v USA kvôli technickým rozdielom a prísnejším emisným pravidlám pre vozidlá s naftovým motorom.