Britský miliardár Richard Branson a jeho firma Virgin sa spojí so spoločnosťou Boom v projekte, ktorý má na dopravné linky vrátiť nadzvukové lietadlo. Ich cieľom je uspieť tam, kde zlyhal legendárny projekt Concorde a ponúkať cenovo dostupné lety cez Atlantický oceán.
Spoločnosť Virgin súčasne podpísala opciu na nákup prvých desiatich lietadiel, ktoré by mali cestu medzi Londýnom a New Yorkom zvládnuť za tri a pol hodiny. Spolupráca prichádza trinásť rokov potom, čo bol vyradený z prevádzky predchádzajúce nadzvukové lietadlo Concorde.
Branson sa spojí s firmou Blakea Scholla, pilota a bývalého manažéra spoločnosti Amazon, ktorá stavia prototyp nového lietadla nazvaného Boom. Zatiaľ čo iné spoločnosti, vrátane firiem Boeing a Lockheed Martin, vyvíjajú nové nadzvukové lietadlá, Scholl uviedol, že jeho lietadlo bude pravdepodobne na trhu skôr, pretože nebude využívať žiadne nové technológie, ktoré budú musieť schvaľovať regulačné orgány.
"Hovoríme o prvom nadzvukovom lietadle, ktorým si budú ľudia môcť dovoliť lietať," povedal Scholl. "To nie je sci-fi, my už to robíme. Z New Yorku do Londýna budeme lietať za tri a pol hodiny so spiatočnou letenkou za päť tisíc dolárov, za (zhruba) rovnakú cenu ako v triede business, "dodal.
Tridsaťpäťročný Scholl očakáva, že jeho tím skúsených odborníkov z oblasti letectva a kozmonautiky postaví a vyskúša prototyp lietadla do konca budúceho roka. Komerčné lety by mohli začať v najbližších rokoch. Okrem Virgin už spoločnosť Boom podpísala predbežnú dohodu o predaji lietadiel v hodnote dve miliardy dolárov aj s veľkými aerolíniami z Británie.
Scholl sa domnieva, že jeho lietadlo bude schopné uspieť tam, kde sa to nepodarilo Concordu, pretože lety budú oveľa lacnejšie. To podľa neho znamená, že manažéri, ak budú chcieť, budú môcť skutočne "dochádzať" na druhú stranu Atlantiku.
Concorde bol podľa Scholla príliš drahý. Bolo potrebné zaplniť 100 miest po 20 tisícoch dolárov za každé jedno. Nové lietadlo Boom má mať 40 sedadiel v dvoch radoch a s uličkou uprostred. Každý cestujúci tak bude mať priamy výhľad na zakrivenie Zeme, až lietadlo dosiahne výšku 60 tisíc stôp (18 300 metrov), aj priamy prístup k vozíku s nápojmi. Najvyššia rýchlosť by mohla byť až 2,2 machu (2695 km / h). Bude tak rýchlejší ako Concorde, ktorý lietal rýchlosťou maximálne 2,04 machu.
Na stavbe lietadla pracuje tím jedenástich ľudí, medzi ktorými sú bývalí inžinieri NASA a spoločností Lockheed Martin a Boeing. Lacnejšie komerčné lety nadzvukovým lietadlom budú podľa Scholla možné hlavne vďaka pokroku v technológii uhlíkových vlákien, vďaka ktorým bude jeho tím schopný postaviť lietadlo o tridsať percent úspornejšie, než tomu bolo u Concordu.