Prvé problémy s platbami reťazca Carrefour zaznamenali už na jeseň pred dvomi rokmi. Napokon sa rozhodli do siete piatich hypermarketov svoj tovar radšej vôbec nedodávať. „Dlh Carrefouru je vo výške 37 800,66 eura. Na prihlásení pohľadávok práve pracuje naše právne oddelenie,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ Baliarní obchodu Poprad Igor Matušek. Od konca marca totiž plynie 30-dňová lehota, keď si veritelia môžu v rámci reštrukturalizácie firmy Retail Value Stores, ktorá prevádzkuje obchody Carrefour, prihlásiť svoje pohľadávky. Popradské baliarne pritom nie sú ani zďaleka jediné, ktoré tak urobia.
Státisíce vo vzduchu
Spoluprácu s reťazcom stopli aj Slovenské cukrovary. „Ostal nám tam tovar, najmä kryštálový a práškový cukor. Ten zrejme predali. Nám sú však stále dlžní, a to 27-tisíc eur aj s úrokmi za omeškanie,“ konštatuje prokurista Slovenských cukrovarov Dušan Janíček.
Spoločnosť svoju pohľadávku už prihlásila správcovi reštrukturalizácie. Keďže prihlasovanie veriteľov ešte prebieha, zatiaľ nie je jasné, koľkým dodávateľom ostali v rukách nevyplatené faktúry. „Rovnako nevieme odhadnúť, o akú presnú výšku škôd ide. Podľa prvých odhadov sa budú určite pohybovať v státisícových sumách,“ uvádza hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Jana Holéciová.
Medzi veriteľmi sú však aj členovia komory. „Všeobecne situáciu vnímajú všetci dotknutí potravinári, členovia SPPK, ako veľmi nepriaznivú. Zároveň vyjadrili svoje obavy zo vzniku veľkých škôd, ktoré neuspokojením ich pohľadávok uvedenou spoločnosťou hrozia,“ pokračuje Jana Holéciová.
Precedens zvaný Váhostav
Aj preto komora odovzdala list ministerstvu pôdohospodárstva. „Spoločnosť Retail Value Stores uhrádzala svoje splatné záväzky tak, že dlhodobo a opakovane nerešpektovala plynutie lehôt splatnosti, uhrádzala neskôr splatné faktúry pred skôr splatnými, čím vedome zvýhodňovala niektorých svojich veriteľov a marila uspokojenie iných veriteľov,“ píše sa v liste.
Komora zároveň navrhla ako možné riešenie odkúpenie pohľadávok štátom. Rezort pôdohospodárstva momentálne situáciu vyhodnocuje. „Ministerka Gabriela Matečná poverila odborné sekcie vypracovaním analýzy, aké možnosti má v tomto prípade rezort a ako dokáže pomôcť odberateľom. Treba zároveň uviesť, že aj ministerstvo si uplatnilo svoje pohľadávky za neuhradené pokuty,“ tvrdí hovorca rezortu pôdohospodárstva Peter Hajnala.
Vykupovanie pohľadávok štátom však viacerí neočakávajú. „Takýto návrh považujem v trhovej ekonomike za nezmyselný a nerealizovateľný, došlo by k vytvoreniu precedensu. Samozrejme, že takéto návrhy vznikajú, keďže štát takýto postup zvolil pri riešení situácie vo Váhostave,“ myslí si Igor Matušek. Úlohou štátu by podľa neho mala byť skôr prevencia.
To, že reťazec má problémy, bolo možné badať už dlho. „Všetkým bolo jasné, kam toto smeruje. Bola len otázka času, kedy. Podnetov na tento subjekt bolo podľa môjho názoru určite dosť, a teda bol tu aj priestor zasiahnuť oveľa skôr,“ hovorí Ján Husák, obchodný riaditeľ Tatranskej mliekarne. Tá do Carrefouru nedodáva už niekoľko rokov, práve pre problémy s platbami i nezmyslenými pokutami.
Dodávať a dúfať
Dodávatelia potravín od reštrukturalizácie očakávajú aspoň čo najväčšie uspokojenie pohľadávok. O tom, v akej miere sa tak stane, sa rozhodne až po schválení reštrukturalizačného plánu. „Samozrejme, na to, aby reštrukturalizačné konanie mohlo úspešne skončiť, je potrebné, aby obchodná činnosť dlžníka bola vykonávaná, a teda aby sa tovar predával. Teda tým, že dodávatelia budú dodávať tovar do RVS, podporia tvorbu zisku v RVS, kde tento zisk bude následne použitý na úhradu predreštrukturalizačných pohľadávok dodávateľov,“ hovorí Beáta Bobková z Retail Value Stores.
Spoločnosť je podľa nej v rokovaniach s rôznymi, tak doterajšími, ako aj potenciálnymi novými dodávateľmi, ohľadne podmienok spolupráce. A jej cieľom je obnoviť dôveru a rozvinúť obchodnú činnosť tak, aby firma dokázala uspokojiť potreby zákazníka a zároveň generovať dostatok peňažných prostriedkov na uspokojenie pohľadávok jej veriteľov.
Podľa odborníka však slovenský Carrefour za posledné dva roky stratil dobré meno na trhu. „Komunikoval nekorektne, neplatil dodávateľom a slabo zásoboval hypermarkety. Navyše stratil dobré meno aj u kupujúcich, a to je v maloobchode najvážnejšie,“ dodáva maloobchodný analytik Ľubomír Drahovský.