Ján LunterLUNTER
StoryEditor

Bol húževnatý. Slovákov naučil jesť zdravé tofu

11.04.2016, 00:00
Rodinná firma Jána Luntera začínala pred 25 rokmi v dome.

Chcel nájsť zdravší spôsob stravovania, tak začal variť tofu. Najskôr doma v hrnci pre svojich blízkych, neskôr z tohto koníčka vybudoval fungujúci rodinný biznis. Dnes má firma Jána Luntera 150 zamestnancov a nedávno získala ocenenie poroty súťaže Podnikateľ roka „Za podnikateľské srdce“. „Myšlienka vznikla ešte v 80. rokoch v súvislosti s hľadaním zdravých potravín pre vlastnú rodinu,“ opisuje začiatky podnikania majiteľ spoločnosti Alfa Bio Ján Lunter.

Z pivnice na výslnie
Keď mama Jána Luntera vážne ochorela a zdravotné problémy mala aj jeho tehotná manželka, začal rozmýšľať, ako by im pomohol. Vyštudovaný elektrotechnický inžinier z horehronského Telgártu sa začal zaujímať o zdravú stravu a stravovacie návyky. Až sa napokon dostal k tofu, ktoré dovtedy Československo ešte nepoznalo. „Z literatúry som vedel, že tofu malo pomerne veľký boom na západe v 70. rokoch, plus vnímal som aj niekoľkotisícročnú históriu konzumácie v Ázii a s tým spojenú dlhovekosť tamojšej populácie,“ spomína Ján Lunter, ktorý začal tento „sójový syr“ variť doma v hrnci. Zaujali ho na ňom nielen zdravotné benefity, ale aj etický a ekologický rozmer potraviny. Spočiatku tofu vyrábal iba pre potreby rodinných príslušníkov. Zmena režimu však priniesla aj nové možnosti. „Po roku 1989 toto hoby a presvedčenie o správnosti myšlienky postupne prerástlo do podnikateľského plánu,“ pokračuje Ján Lunter. A tak si založil firmu na výrobu tofu spolu s bývalým kolegom. V dome Lunterovcov prerobili suterén na prevádzku, dali si vyrobiť prvé jednoduché stroje, starý sterilizátor z nemocnice vyrábal paru. „Kým sme však všetko rozbehli, trvalo to niekoľko mesiacov, kamarát to nevydržal a tofu projekt nechal tak. Vyplatil som ho a on odišiel do Nemecka,“ povedal Ján Lunter. On sa nevzdal a pokračoval.

Čo je tofu
Začiatkom 90. rokov však na trhu neexistovala žiadna kategória tofu. „Išlo o to poučiť spotrebiteľov nielen o zdravotných benefitoch, ale aj o možnom použití v jedálničku. Pritom vždy musíte rešpektovať chuťové preferencie zákazníka. Rovnako tak bol dôležitý aj dialóg so štátnymi úradmi o možnej klasifikácii dovtedy tu neexistujúceho tofu. V tom čase nám veľmi pomohla pani Sklenaříková z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva,“ rozpráva Ján Lunter. Pre začínajúceho podnikateľa nebolo ľahké ani prekonať nedôveru bánk a získať na rozbeh biznisu kapitál. „Dôverovala mi rodina, napríklad starý otec mi požičal peniaze, ktoré mal odložené na svoj pohreb. Stihol som mu ich včas vrátiť,“ hovorí zakladateľ.

Väčší úspech v začiatkoch zožali v zahraničí ako u nás. Pomohla im spolupráca s francúzskou firmou Country Life. Dôvod je jednoduchý – tam tofu poznali. Country Life dovážala produkty zdravej výživy do Česka a tofu pridala do svojho portfólia. Jeho predaj však postupne rástol aj na Slovensku. V dobe, keď na náš trh prišli obchodné reťazce, „sójový syr“ slovenskí zákazníci už poznali. Spoločnosť preto nemala problém s umiestnením svojich produktov, ktoré postupne rozširovala, aj na ich regály.

Prinášať novinky
Napriek tomu, že Alfa Bio, ktorá vlani rebrandovala svoje výrobky na značku Lunter, je v prvom rade výrobná firma, v Banskej Bystrici otvorila aj dve reštaurácie. „Ako bočnú aktivitu sme vnímali aj Lunter Bistro a Lunter Kuchyňu, financované boli vždy z vlastných zdrojov. Samotný koncept už rozvíjajú synovia, ktorí pokračujú vo vedení firmy. Išlo aj o to ukázať, že z vyrobených potravín sa dá naozaj chutne stravovať – dnešných 800 jedál denne v 80-tisícovej Banskej Bystrici je toho dôkazom,“ vysvetľuje hlava rodiny, prečo sa pustili aj do tohto biznisu.

Vlani firmu zasiahlo podozrenie, že po konzumácii cícerovej nátierky z jej výroby ochorel muž. To sa ukázalo ako falošné, spoločnosť však musela zápasiť s prepadom tržieb. „Vďaka masívnej podpore zákazníkov a fanúšikov značky sme sa dostali pomerne rýchlo na pôvodné predajné čísla,“ hovorí Ján Lunter, ktorý dnes zamestnáva 150 ľudí. Jeho cieľom je byť atraktívnym zamestnávateľom v regióne a pokračovať v misii, ktorou je podľa jeho slov príprava chutných zdravých potravín. „Považujeme tofu aj čerstvé rastlinné nátierky bez konzervantov a zo 100-percentných NON GMO surovín za inovatívne a unikátne produkty na trhu, radi by sme ako líder v tomto segmente prinášali ďalšie inovácie,“ dodáva.

Päť kľúčov k úspechu
Otvorené oči a srdce pri hľadaní príležitosti.
Húževnatosť predkov a poctivosť.
Byť pripravený na neúspechy.
Veriť, že naše životy majú zmysel.
Hľadať ho.

01 - Modified: 2024-10-24 15:19:45 - Feat.: - Title: Viete, aký chlieb kupujete? Čerstvý a dopekaný chlieb na oko nerozoznáte 02 - Modified: 2024-09-29 08:41:15 - Feat.: - Title: Priemerná mzda v slovenskom potravinárstve stúpla na 1441 eur, stúpla o viac než sto eur 03 - Modified: 2024-09-09 22:00:00 - Feat.: - Title: Slovenské potraviny majú úspech aj vo svete, ktoré tam bodujú? 04 - Modified: 2024-06-05 06:05:29 - Feat.: - Title: Grilovacia sezóna s tofu? Vyskúšajte! 05 - Modified: 2024-05-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Kto vyhrá v Čerstvých hlavičkách? Nezabudnite hlasovať
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 18:59