Ak by ste ju nepoznali, len ťažko by ste na prvý pohľad odhadli, že je jednou z najmocnejších žien v českej doprave. Má pod sebou viac ako tisíc ľudí a tržby blížiace sa k dvom miliardám českých korún (vyše 70 miliónov eur).
Z autobusov urobila kľúčovú časť impéria Radima Jančura a jeho holdingu Student Agency. Teraz má za úlohu hlavne udržať firmu na poste českej jednotky v diaľkovej doprave a ustáť čím ďalej väčšie tlaky zahraničnej konkurencie. Príbeh Ivany Kašickej je takmer ako z príručiek, ako sa dostať z najnižšej pozície až na vrchol, píše idnes.cz.
Ako študentka ekonómie v Brne sa prihlásila na inzerát, ktorým Radim Jančura hľadal stevardky pre prvú autobusovú linku medzi Brnom a Prahou. V januári 2004 tak bola úplne prvou letuškou na trase, ktorá spustila revolúciu v diaľkovej autobusovej doprave a kde je dnes Jančurova firma bezkonkurenčnou jednotkou.
"Brala som to čisto ako brigádu popri škole. Ale ako autobusov pribúdalo, čoskoro bolo potrebné začať riešiť aj iné veci, napríklad koordinovať ostatných stevardov," spomína Kašická, ktorá vo firme s krátkou materskou dovolenkou strávila zatiaľ celú kariéru.
Najprv riešila len ostatné stevardky, potom prešla viesť expanziu firmy na Slovensko, od roku 2010 má na starosti kompletnú autobusovú dopravu. Pod sebou má aj 506 vodičov a 390 stevardiek a stevardov, ďalšia viac než stovka ľudí pracuje v zázemí firmy alebo predáva lístky. Výrazne tak medzi jej podriadenými prevažujú muži.
"Neberiem to ako nevýhodu, že som ženou bez technického vzdelania, ani mi to nedávajú vodiči či iní kolegovia z prevádzky najavo. Mám skvelý tím manažérov, ktorí jednotlivé oblasti riadia," dodala.
Aj medzi nimi je niekoľko ľudí, ktorí v Student Agency začínali na poste stevardky či vodiča.
Nový názov jej (už) nevadí
Žlté autobusy Student Agency sa stali symbolom úspechu Radima Jančura. Pred niekoľkými týždňami ich premenoval na RegioJet. Tridsaťštyriročná manažérka sama pripúšťa, že s premenovaním mala najprv problém.
Teraz to ale vidí už ako prínosné, pretože tým firma zjednotila svoj marketing a vlakové a autobusové dopravy skupiny sa zrozumiteľne profilujú ako jednotná európska dopravná sieť.
Autobusy pritom výrazne pomáhali financovať rozjazd vlakov. "Myslím, že si uvedomujem, že autobusom aj u nás zo začiatku nikto neveril a projekt potreboval pomoc iných, vtedy už úspešne etablovaných produktov," podotkla.
Dnes si autobusy na niektorých trasách dokonca s vlakmi RegioJetu konkurujú: na linke medzi Prahou a Košicami doteraz ďalej jazdia autobusy, aj keď sú väčšinou drahšie a idú dlhšiu dobu.
"Ide o cestujúcich hlavne z Prešovského kraja, ktorí nechcú prestupovať a idú radšej priamo autobusom," dodala Kašická.
Kam ešte rásť
Firma sa v Česku v diaľkovej doprave dostala na vrchol, mnoho ďalších trás už vymyslieť nemôže. Kam príde, tam väčšinou konkurenciu vytlačí alebo výrazne obmedzí.
Za celú dobu existencie firma zrušila len dve linky: zimné do alpských stredísk a v roku 2010 prestala jazdiť do Štokholmu. Tento rok predlžuje linku do Hradca Králové až do Trutnova, na novej linke do Znojma začne prvýkrát zastavovať aj priamo v dedinách.
"Možnosti rastu v Česku sú obmedzené, aj keď po niektorých linkách sa ešte obzeráme," dodala Kašická.
V hľadáčiku je napríklad predĺženie plzenskej linky do Mariánskych Lázní. Aj preto firmu zaujíma viac zahraničná expanzia, kde má ambíciu stať sa najväčším stredoeurópskym dopravcom. "Musíme zamerať silu na zahraničné linky a ich udržanie aj rozšírenie," plánuje Kašická.
Zámerne hovorí o udržaní: na najlukratívnejšie trasy z Prahy do Berlína či Viedne vstúpil nemecký FlixBus, ktorý sa netají značnými ambíciami. Ešte tento rok by sa mali dostať žlté autobusy viac do Poľska, firma žiada už o licenciu na linku Praha-Wroclaw-Varšava. V máji spúšťa novú linku do francúzskeho Lyonu. Zavádza nové spoje do Kodane i Budapešti.
V hľadáčiku je aj Pobaltie alebo Ukrajina. Naopak o tom, že by s autobusmi išiel do dotovanej regionálnej dopravy, Jančura neuvažuje. Autobusy tvoria takmer dve pätiny tržieb celej skupiny Student Agency.
Model je stále rovnaký: jednoduchý rezervačný systém, stevardka, občerstvenie, noviny, k tomu sa pridali obrazovky v každej sedačke so zábavným systémom. "Viac služieb nejde už v autobuse poskytovať," hovorí Kašická.
Na otázku, či letušky nie sú na niektorých trasách zbytočným luxusom, odpovedá, že zatiaľ nenašli odvahu túto službu zrušiť. "Nemožno vylúčiť, že na kratších trasách prídeme s iným konceptom, než máme doteraz," podotkla.
Firmu k tomu môže viesť aj situácia na trhu práce. Pozíciu stevardiek je čím ďalej ťažšie obsadiť. Ide hlavne o prácu pre študentky. Tých ale teraz začne ubúdať, navyše sa obzerajú po inej práci.
Čím ďalej častejšie sa tak o cestujúcich starajú stevardi, tých je už takmer sto. Ešte horšia je situácia s vodičmi. "Začiatok roka bol hrozivý, ale nedostatok sa podarilo vyriešiť, urobili sme veľa stimulov," vysvetľuje.
Pozrite si rozhovor so šéfom RegioJetu Radimom Jančurom: